ارایه یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی برای تعیین استراتژی مناسب در مبارزات انتخاباتی در ایران

پدیدآور: علیرضا قجری استاد راهنما: دکتر نسیم نهاوندی

پایان نامه کارشناسی ارشد(۱۳۸۸)، تهران: دانشگاه تربیت مدرس

چکیدهکلیدواژه ها

در رقابت های انتخاباتی، تبلیغات یک نامزد انتخاباتی باید به نحوی در مناطق تحت رقابت توزیع شود که با توجه به الگوی رفتاری و نحوه واکنش رأی دهندگان مختلف به این تبلیغات، بیشترین تعداد آرا به سوی نامزد انتخاباتی جلب شود. در این راستا باید برای هر یک از گروه های مخاطب اثربخش ترین شیوه های تبلیغاتی انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد. در رقابت های انتخاباتی، تبلیغات یک نامزد انتخاباتی باید به نحوی در مناطق تحت رقابت توزیع شود که با توجه به الگوی رفتاری و نحوه واکنش رأی دهندگان مختلف به این تبلیغات، بیشترین تعداد آرا به سوی نامزد انتخاباتی جلب شود. در این راستا باید برای هر یک از گروه های مخاطب اثربخش ترین شیوه های تبلیغاتی انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد. در پژوهش حاضر مسأله توزیع و تخصیص منابع مالی یک نامزد انتخاباتی بین مناطق مختلف تحت رقابت، مورد تحلیل و مدل سازی ریاضی قرار گرفته است. در این پژوهش برای نخستین بار در سطح کشور با استفاده از رویکرد برنامه ریزی ریاضی، یک مدل ریاضی با هدف بیشینه سازی آرای یک نامزد انتخاباتی از طریق بهینه سازی تخصیص منابع مالی وی، پیشنهاد شده است. این مدل با لحاظ کردن شرایط محیطی انتخابات در ایران به گونه ای طراحی شده است که با شرایط و قوانین انتخاباتی کشور ایران سازگاری کامل داشته باشد. همچنین در این پژوهش مدلی نیز برای برآورد کردن حداقل بودجه مورد نیاز نامزدهای انتخاباتی برای کسب موفقیت در انتخابات ارایه شده است.

برنامه ریزی ریاضی، مبارزه سیاسی،انتخابات، تبلیغات،ایران، منابع مالی، بازاریابی سیاسی، رئیس‌جمهور،استراتژی انتخاباتی،مدل برنامه ریزی ریاضی، تخصیص منابع

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *