معرفی کتاب « وکالت ایرانی»

کتاب وکالت ایرانی، نوشته‌ی دکتر حسن سبحانی، داستان مستند نماینده‌ی متخصص، سخت‌کوش و پیگیر مردم دامغان در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی را روایت می‌کند. این کتاب ۱۳۴۰۰ صفحه‌ای تصویری واقعی از همه‌ی آن چیزی است که طی ۴۳۸۳ روز بر یک نماینده‌ی مستقل مجلس گذشته است.

نویسنده در باب صحت و صداقت خامه‌ی خویش در این کتاب بیان‌می‌دارد: «از آنجا که تنظیم این مجموعه بعد از دوران نمایندگی واقع شده، می‌توانستم به تصحیح بعضی از مواضع و مطالب بپردازم که تغییر در آنها به‌دلیل گذر زمان از موضوعیت برخوردار می‌شده است. لیکن به‌رسم امانت هیچ تغییری در آنچه نوشته بودم، ندادم؛ حتی اگر مطلبی را غلط استدلال کردم به هنگام تنظیم با اینکه به نادرست بودن آن واقف شده بودم، آن را تصحیح نکردم تا وضعیت و شرایط فکری من در آن زمانی که می‌گفته‌ام و عمل می‌کردم، همانطور که بوده، منعکس شود»[۱]

مطالب این کتاب دیدگاه‌ها، مذاکرات جلسه علنی، اقدامات، مواضع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اظهارنظرها، مراجعات، ملاقات‌ها، تحقیقات و از این قبیل اقدامات نویسنده در طول سه دوره نمایندگی است که می‌تواند به مخاطبان در شناخت واقعیت‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، روابط میان نمایندگان و با دولت، جامعه‌ی ایران، قانونگذاران و مدیران و نوع وقوف در مواجهه با آن‌ها طی آن سال‌ها کمک نماید.

وکالت ایرانی روایت می‌کند که چگونه حسن سبحانی با دغدغه مستمر ایفای رسالت‌های نمایندگی، در ۱۲۴۸ جلسه علنی مجلس در این دوازده سال در مجموع فقط معادل یک جلسه تأخیر در ورود به جلسات داشته، در حالی که با ارائه ۹۹۲ پیشنهاد در طرح ها و لوایح از کارایی تصویب حدود ۲۰درصد آنها برخوردار بوده است. وی در عین حال با ۸۰۹ بار سفر به روستاهای اطراف دامغان در کویر و کوهستان و ملاقات با مردم، عرصه قانونگذاری را با آرزوها و رنج‌های محروم‌ترین اقشار ولی‌نعمت خویش پیوند زده است.

این اثر در سال ۱۳۹۵ از سوی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.


[۱]  منبع: سخنرانی دکتر حسن سبحانی در آیین ۱۱۰ سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس، ۲۲ آذر ۱۳۹۵، قابل دسترس در:  http://yon.ir/35rA7

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *