• صفحه اصلی
  • >
  • پایان نامه داخلی
  • >
  • بررسی تأثیر ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری(پیمایشی در رابطه با دانشجویان دانشگاه تهران)

بررسی تأثیر ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری(پیمایشی در رابطه با دانشجویان دانشگاه تهران)

سیاری، سروش(۱۳۹۴) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازرگانی، تهران: دانشگاه تهران

چکیدهکلیدواژه هامشاهده پایان‌نامه

در کشور ما نیز مانند بسیاری از واحدهای سیاسی دنیا میزان مشارکت های مردمی با نوساناتی مواجه بوده است. پدیده مشارکت مردمی را میتوان شاخصی برای پویایی ملت و پیوند عمیق آنها با دولت دانست. طبیعتاً حالت مطلوب آن است که مشارکت سیاسی در یک کشور، دارای حداقلِ نوسان و حتی رو به افزایش باشد. مسئله این پژوهش نیز نشأت گرفته از همین موضوع مهم می باشد. راهکار گذار از این وضعیت را باید غنی کردن بازارهای سیاسی با بهره گیری از تکنیک های بازاریابی دانست که به شکل گیری مفهومی به نام «بازاریابی سیاسی» در ادبیات بازاریابی انجامیده است.
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری می باشد. لذا فرضیات این پژوهش نیز برگرفته از اثربخشی ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی میباشد. روش تحقیق مدنظر پژوهشگر کاربردی و توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه تهران بوده و برای سهولت در سنجش میزان موفقیت بازاریابی سیاسی در میان جامعه آماری، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را به عنوان نمونه ای برای تعامل با افراد نمونه آماری برگزیده شد. روش نمونه گیری، طبقه ای و بر مبنای مقطع تحصیلی دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، از آزمونهای متعدد آماری استفاده شده است. برای تأیید و یا رد فرضیه ها از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. همچنین برای مقایسه میزان اهمیت متغیرهای مستقل در مورد هر یک نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از آزمون فریدمن و برای بررسی تفاوت به کارگیری هر یک از ابزارهای ارتباطات بازاریابی در میان نامزدها از آزمونهای آنالیز واریانس به علاوه آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. در واقع موفقیت بازاریابی سیاسی در گرو برقراری ارتباط مؤثر با مردم از سوی فرد یا سازمان سیاسی و در نتیجه گزینش آگاهانه رأی دهندگان می باشد. نتایج این تحقیق پیشنهاد می دهد که بهره گیری از ابزارهای ارتباطات بازاریابی می تواند بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات- به استناد تحقیقات تجربی در سایر کشورها و تحقیقات مشابه در کشور ما- تأثیر بسزایی بگذارد. این تأثیر قادر است بر دایره دانش بازاریابی و سیاست بیفزاید.

بازاریابی سیاسی، مشارکت سیاسی، ابزارهای ارتباطات بازاریابی، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ، دانشجویان دانشگاه تهران

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *