تأملی بر کیفیت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات

شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد نظارت بر انتخابات نقش تعیین کننده در ابعاد مختلف انتخابات در جمهوری اسلامی ایران دارد. تجزیه و تحلیل نقش شورای نگهبان و جایگاه این نهاد در حکمرانی کشور و قوت­‌ها، ضعف­‌ها، فرصت‌ ها و تهدیدهای این نهاد مهم به خصوص در انتخابات، اهمیت این نهاد را دوچندان کرده است. در ادامه سلسله جلسات آسیب شناسی انتخابات ایرانی، هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پنجاه و سومین جلسه خود، میزبان آقای دکتر هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان بود تا با موضوع «کیفیت اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات» پاسخگوی سؤالات پژوهشگران هسته بازاریابی سیاسی باشد.

محمدامین باقری، پژوهشگر هسته بازاریابی سیاسی، در ابتدای جلسه ضمن ارائه پژوهش خود با عنوان «درنگی بر کیفیت اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان بر بازیگران بازار سیاسی انتخابات»، که در شماره ششم نشریه بازاریابی سیاسی منتشر گردیده است، با استتناد به تفسیر شورای نگهبان از اصل ۹۹ که نظارت شورا بر انتخابات را عام و استصوابی می­داند، به کیفیت اعمال نظارت شورای نگهبان بر بازیگران مختلف انتخابات اعمّ از بازیگران آشکار نظیر وزارت کشور، نامزدها و حامیان آنها یا بازیگران پنهان نظیر رسانه­‌ها، چهره­‌ها و مشهورین هنری، فرهنگی، ورزشی و مذهبی، نیروهای نظامی، دولت، مجلس و قوه قضائیه و … پرداخته و این سوال را مطرح کرد که برنامه شورا برای تقویت و گسترش چتر نظارت استصوابی خود مبتنی بر قانون چیست. وی با بیان نمونه‌­هایی از برخی ضعف‌ها در اعمال نظارت استصوابی گفت که به نظر می­‌رسد نظام جمهوری اسلامی هزینه­‌های نظارت استصوابی را می­‌پردازد اما از همه منافع آن بهره مند نیست.

در ادامه جلسه دکتر هادی طحان نظیف به بیان مسئله عام بودن نظارت و استصوابی بودن نظارت پرداخت. وی یکی از موانع اساسی پیش روی شورای نگهبان در اعمال دقیق نظارت استصوابی را خلأها و نارسایی‌­های قانونی بر شمرد و افزود در این زمینه شورا تلاش‌های زیادی داشته است که از سوی سایر نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی به خوبی حمایت نشده است. مانع دومی که وی در راه اعمال دقیق و کامل نظارت استصوابی بر شمرد، ابهام و کلی گویی قانون بود. طحان نظیف راه حل عبور از این مانع را عینی سازی ملاک‌های کلی مندرج در قانون ‌دانست. وی در بخش پایانی سخنان خود حل مشکلات انتخابات در جمهوری اسلامی را متوجه اصلاح نظام انتخاباتی دانست و افزود، اینکه باید از شورای نگهبان نسبت به انجام وظیفه خود مطالبه داشت امری ضروری و لازم است اما نباید از کاستی­‌ها و کم کاری سایر نهادهای دخیل در امر انتخابات غافل شد. وی نگاه کلان به اصلاح نظام انتخاباتی به معنای کلی آن را ضرورت اصلاح مشکلات و نقایص موجود در انتخابات ایرانی برشمرد. در ضمن این جلسه از شماره جدید نشریه بازاریابی سیاسی که مشتمل بر ۱۷ نگاشت علمی از سوی پژوهشگران و علاقمندان حوزه بازاریابی سیاسی می‌باشد رونمایی شد.

برای مشاهده گزارش تصویری نشست کلیک کنید.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *