دیدگاه مدیریت بازاریابی در سیاست

مهم‌ترین دیدگاهی که می‌توان از طریق آن بازاریابی سیاسی را مطالعه کرد، مدیریت بازاریابی است. فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) خالق اصلی این دیدگاه است. او استدلال می‌کند که کمپین‌های انتخاباتی، ذاتاً شخصیتی بازاریابانه دارند، زیرا شباهت‌های میان تاجران و سیاستمداران از تفاوت‌های آن‌ها بیشتر است.
مضمون بسیاری از آثار و مقالات کاتلر، توسعه یافتن کاربرد بازاریابی از بنگاه‌های اقتصادی به سازمان‌های غیر انتفاعی است. بازار سیاسی همچون بازار تجاری، شامل خریدار و فروشنده می‌شود که چیزی از جنس ارزش را مبادله می‌کنند: احزاب و کاندیداها، موقعیت و جایگاه نمایندگی را به مشتریان (مردم) در ازای رأی عرضه می‌کنند.
کاتلر در مقالات بازاریابی خود به این نکته اشاره می‌کند که اجرای چارچوب‌های بازاریابی در تحلیل و بررسی کمپین به سادگی امکان‌پذیر نیست اما استفاده از مفاهیم کلیدی آن باعث افزایش بهره‌وری کمپین‌های انتخاباتی می‌شود. او در کتاب «بازاریابی کسب‌وکار برای کاندیداهای انتخاباتی» می‌نویسد: « استراتژی بازاریابی، قلب موفقیت در انتخابات است زیرا کمپین‌های انتخاباتی را موظف می‌کند تا در یک دوره‌ی کوتاه‌مدت، ائتلافی محکم و پیروزمندانه میان تفاوت‌های ایدئولوژیکی و گروه‌های ناهمگون و ناسازگار برقرار کنند».

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *