نویسندگان: محمدحسین قورچانی خوزانی و زهره دهدشتی شاهرخ
مجله: فصلنامه علمی پژوهشهای راهبردی سیاسی، دوره۱۰ ، شماره۳۷ ، تابستان ۱۴۰۰، صص. ۴۲-۹٫
در نظامهای سیاسی رقابت میان بازیگران سیاسی با هدف دستیابی به قدرت و اثرگذاری بر تصمیمات رأیدهندگان به نحوه بازاریابی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آنها در برابر افکار عمومی بستگی دارد. عدم شناخت عمیق ذهنیت و تصویر مردم نسبت به سیاستمداران و عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای سیاسی و اجتماعی مردم باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رسیدن به اهداف سیاسی میشود. هدف پژوهش ایجاد یک تصویر روشن از عمق ذهن رأیدهندگان ایرانی نسبت به برند ایدهآل ریاست جمهوری است. در این پژوهش با انجام مصاحبه عمیق و با تکنیک زیمت، سازههای مرکزی استخراج شده است. جامعه آماری پژوهش، به صورت هدفمند و از ایرانیان بالای ۱۸ سال است که حداقل در یک دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردهاند. پژوهشگران با انجام ۱۴ مصاحبه، پژوهشگران به اشباع نظری رسیده و نقشه اجماعی عبارتند از: ایران پیشرفته، بهبود اقتصادی، بهبود توسعه و فرهنگ، آرامشدهنده، توجه به توسعه گردشگری، متعهد، عدالتخواه، ارتباطات جهانی، توجه به محیط زیست و عملگرا که باید در کمپینهای بازارهای سیاسی ریاست جمهوری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مدنظر قرار گیرد.
بازاریابی سیاسی، برند سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری، نقشه اجماعی، تکنیک زیمت.