نویسندگان: مصباحالهدی باقری کنی، حسن وکیلزاده و امیرحسین عربپور.
مجله: دوفصلنامه علمی اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، سال پانزدهم، شماره اول (پیاپی ۲۹)، بهار و تابستان ۱۴۰۰، صص. ۱۴۳-۱۷۴٫
امروزه مدیریت تصویر ملی و همسو کردن سایر بازیگران بینالملل با منافع و سیاستهای خود، نیمی از سیاستهای قدرت را در برمیگیرد که بازاریابی سیاسی بینالملل در راستای تحقق این مهم، به دنبال ارائه یک تصویر مطلوب از یک کشور در عرصه بینالملل میباشد. پرسش پژوهش آن است که ابعاد و مؤلفههای تصویر ارائه شده از نظام جمهوری اسلامی ایران، در بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ در عرصه بینالملل چیست؟ به دلیل اکتشافی بودن، این تحقیق فاقد فرضیه است. به عبارت دیگر در این نوع تحقیق، محقق به دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که با کمک آنها میتواند موضوع تحقیق را به خوبی بشناسد. روش انجام پژوهش کیفی است که در آن از شیوهی تحلیل مضمون استفاده میشود. شیوه گردآوری اطلاعات بر اساس اسناد و مدارک موجود درباره مصاحبههای رئیس جمهور با رسانههای خارجی در دولت نهم است. بر این مبنا، دادههای نمونه پژوهش شامل مصاحبههای آقای احمدینژاد با رسانههای خارجی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، بر اساس روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و مشخص شد، تصویر ارائه شده از نظام جمهوری اسلامی ایران به افکار عمومی دنیا در بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ و در چارچوب گفتمان سیاست خارجی دولت نهم، دارای سه مؤلفهی هویتی تصویرساز، شامل هویت دینی، هویت انقلابی و هویت تمدنی میباشد که حق طلبی و عدالت طلبی هسته مرکزی آن را شکل میدهد.
بازاریابی سیاسی، بازاریابی سیاسی بینالملل، وجهه ملی، تصویر ملی، قدرت نرم، دیپلماسی عمومی.