نویسندگان: محمدحسن صفرزاده پراپری، حسین قرهبیگلو، حکیمه نیکی اسفهلان، سلیمان ایرانزاده، حسین عماری
مجله: ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، ۱۴۰۱
شکل بازاریابی در دنیای سیاست، اثر مهمی بر دستیابی بازیگران سیاس به اهداف تعیین شده دارد. وجود برنامه برای بازاریابی به افراد و احزاب این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن علاقه مندی و نیازهای متنوع رای دهندگان از طریق تحلیل های بازاریابی، چهره مثبت و بهتری را از کاندیداها نشان دهد. کاندیداها برای پیروزی در انتخابات، به دنبال استفاده از استراتژیهایی هستند که بیشتر به رأی دهندگان می پردازد تا برای فهم اینکه چگونه میتوان با اجرای استراتژیهای بازاریابی برای تبلیغ خود ارزشهای سیاسی را نشان داد. پژوهش حاضر از منظر جهتگیری پژوهش توسعهای است و برای گردآوری داداه ها از رویکرد کیفی استفاده شده و برای تفسیر آنها از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که کاندیداها و استراتژیست های بازاریابی سیاسی باید در در برنامه ریزی بازاریابی سیاسی چهار سطح شناسایی حوزه انتخابیه و تعریف آنها، شناسایی رقبای انتخاباتی، موقعیت یابی کاندیدا و هدفگذاری برای گروه های رای دهنده و تحلیل نتایج را در بگیرند.
بازاریابی سیاسی، انتخابات، برنامهریزی، هدفگذاری