طراحی مدل بازاریابی سیاسی شناختی(عصب پایه)

نویسندگان: سیدحمید حسینی، وحید رضا میرابی، محمدحسین رنجبر، اسماعیل حسن پور

مجله: دانش سیاسی » پاییز و زمستان ۱۳۹۸ – شماره ۳۰ علمی-پژوهشی/ISC ‏((۲۶ صفحه – از ۴۱۷ تا ۴۴۲)

چکیدهکلیدواژه هادریافت مقاله

بازاریابی سیاسی به عنوان یکی از علوم اجتماعی، ترکیبی از علوم بازاریابی ، علم سیاست و علوم اجتماعی است . با توجه به این موضوع که بازاریابی سیاسی از رفتارهای موجود در واقعیت امور سیاسی به دانشگاه ها آمده است، و در دانشکده های علوم سیاسی تئوری سازی شده است، بنابراین تئوری های موجود معمولا تنها تبیین کننده واقعیت ها هستند و معمولا لایه های پنهان و عمیق تر این علم در این تئوری ها کمتر مورد توجه قرار گرفته دارد. محقق در این پژوهش ابتدا تئوری های موجود بازاریابی سیاسی را از منظر و دیدگاه خود نقد و سپس اقدام به ارائه یک مدل عصب پایه بازاریابی سیاسی که بر اساس پژوهش بدست آمده است می نماید. نگاه نویسنده در نقد مدل های بازاریابی بین الملل بر اساس نگاه بازاریابی بوده و بر اساس این نگاه مدل ها بررسی شده اند. در نهایت محقق مدل بازاریابی عصب پایه را به عنوان یک مدل کاربردی که بر اساس عملکرد عصب ها و روش کارکرد مغز انسان ها شکل گرفته است ارائه می نماید. مدل به دست آمده در این پژوهش در سه سطح ارائه شده است: سطح یک سطح رای دهندگان و رای گیرندگان ،سطح دوم سطح محیط نزدیک داخل کشور که شامل رسانه داخلی و قوانین داخلی است، می باشد و سطح سوم سطح محیط سیاسی خارج کشور که شامل رسانه های بین المللی و نهاد های سیاسی بین الملل می باشد. در تدوین مدل از روش دلفی استفاده شده است و البته با توجه به اینکه مدل باید آزمون گردد محقق با استفاده از ابزار pls اقدام به آزمون مدل با ۳۸۴ نفر پاسخگو و به روش پرسشنامه در بخش رای دهندگان نموده است. سایر قسمت های مدل این پژوهش از روش دلفی مورد آزمون قرار گرفته است.

بازاریابی سیاسی، علوم اعصاب، بازاریابی سیاسی عصب پایه، انتخابات ، رقابت سیاسی، علوم شناختی

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *