نویسندگان: کرباسفروشها, مریم؛خدادادحسینی، سیدحمید؛آقایی, محمد
مجله: پژوهش های راهبردی سیاست » پاییز ۱۳۹۷ – شماره ۲۶ علمی-پژوهشی/ISC (۲۸ صفحه – از ۴۳ تا ۷۰)
در سال های اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیک های بازاریابی روی آورده اند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی، بازاریابی سیاسی و بازاریابی مبارزاتی استفاده می کنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای دهندگان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی انجام بررسی می کند. با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونه ای مشتمل بر ۳۸۵ نفر از رای دهندگان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در ۶ منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی، تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیت شناختی شامل: جنسیت، شغل، درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ، محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای دهندگان اثر معناداری دارند. همچنین، عوامل جمعیت شناختی که به عنوان یک متغیر تعدیل گر بررسی شد، نشان داد سن و جنسیت تاثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای تاثیر معنادار است.
بازاریابی سیاسی، آمیخته بازاریابی سیاسی، رأي دهندگان، فرآیند رأي دادن، عوامل جمعیت شناختی، انتخابات مجلس شوراي اسلامی