نویسنده: یوسفی رامندی، رسول
مجله: دانش سیاسی، مقاله ۳، دوره ۱۴، شماره ۲ – شماره پیاپی ۲۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷، صفحه ۶۳-۹۵
از مهمترین وظایف مدیران بازاریابی کشف نیازها، تجزیه و تحلیل رفتار خرید مشتریان و همچنین اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر آن است که نتیجه آن، شناسایی سلیقه بازار و ارائه کالا یا خدمات متناسب با آن خواهد بود.
در بازار سیاست نیز احزاب و جریانات سیاسی برای کسب موفقیت در رقابتهای انتخاباتی، باید نیازها و دغدغههای فردی و عمومی مردم را درک کنند تا بتوانند تحلیل درستی از رفتار رأیدهی و علل گرایش آنها به یک فرد یا جریان داشته باشند. از این رو، بررسی این امر، که پایه اساسی استراتژیهای مبارزات سیاسی است، مهمترین مأموریت بازاریابی سیاسی قلمداد میشود.
در این پژوهش (تحلیل بینرشتهای) تلاش شد علل تمایل مردم به یک نامزد، در فرایند مبارزات انتخاباتی با رویکرد بازاریابی سیاسی مورد واکاوی قرار گیرد. براین اساس از روش پژوهش تلفیقی اکتشافی با رویکرد ایجاد طبقهبندی مبتنی بر دادههای کیفی برای شناسایی، دستهبندی و رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر رفتار رأیدهی مردم ایران استفاده شد و نتیجه آن، معرفی سه عامل «نامزد»، «رأیدهنده» و «فضای رقابت» بهعنوان مولفههای اصلی که هر یک دارای سه زیر مولفه است بود. در نهایت ۳۶ شاخص در شکلگیری رفتار رأیدهی مردم مبتنی بر رویکرد بازاریابی سیاسی تعیین شد.
بازاریابی سیاسی؛ رفتار رأیدهی؛ انتخابات؛ جمهوری اسلامی ایران