تبیین استراتژی‌های تبلیغات سیاسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

نویسندگان: فضل‌زاده، علیرضا؛ انبیایی، محمدرضا؛ متفکر آزاد، محمدعلی؛

مجله: مطالعات مدیریت راهبردی»بهار ۱۳۹۷ – شماره۳۳ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۱۶ صفحه – از ۱۱۵ تا ۱۳۰)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

با‌ توجه‌ به اهمیت نقش بازاریابی سیاسی در موفقیت کاندیداهای انتخاباتی و فرآیند جلب و جذب آراء، بدیهی است ضرورت وجود پژوهشی جامع در این خصوص که ضمن معرفی استراتژی‌ و ابزارهای بازاریابی سیاسی، میزان تاثیر هر یک و رتبه بندی ابزارها را بیان کند، بسیار مهم و ضروری است. در این پژوهش تلاش شده است ضمن تکیه بر اصول بازاریابی، جایگاه استراتژی های سنتی و نوین در بازاریابی سیاسی از منظر نخبگان بررسی شود. در‌این‌راستا، پرسشنامه‌ای طراحی شد و ۳۸۸ عدد بین نخبگان (اقتصاددانان، سیاسیون و حلقه های نظامی) ایران توزیع شد. سپس داده‌ها به روش معادلات ساختاری مورد بررسی ‌و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ابزارهای تبلیغات سیاسی بر نگرش ها و انتظارات نخبگان تاثیر مثبت معناداری دارد؛ همچنین نگرش‌ها و انتظارات بر فرآیند تصمیم گیری نخبگان نیز تاثیر مثبت معناداری دارد؛ ابزارهای تبلیغات سیاسی از طریق نگرش ها و انتظارات به‌عنوان متغیرهای میانجی بر فرآیند تصمیم گیری نخبگان تاثیر معناداری دارد. به‌علاوه، عوامل مرتبط و تعیین‌کننده فرآیند تصمیم‌گیری نخبگان برحسب اولویت عبارت‌انداز: ابزارهای تبلیغات سیاسی، ابزارهای تبلیغات سیاسی از مسیر انتظارات، ابزارهای تبلیغات سیاسی از مسیر نگرش‌ها، انتظارات و نگرش‌ها.

بازاریابی سیاسی؛ تصمیم گیری نخبگان؛ استراتژی های بازاریابی سیاسی؛ ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی؛ ابزارهای نوین بازاریابی سیاسی؛ انتظارات؛ نگرش ها

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *