نویسندگان: حسینی، مجید؛ بیدالله خانی، آرش؛
مجله: سیاست » زمستان ۱۳۹۴ – شماره ۳۶ علمی-پژوهشی/ISC (۲۲ صفحه – از ۹۱۵ تا ۹۳۶)
امروزه تصویر و دلالتهای ضمنی متضمن آن، ذهنیت و بهطور کلی برچسب خوشایند، یکی از اهداف اساسی هر سازمان، شخص یا حرفهای است. بهطور کلی، تبلیغات سیاسی و مدیریت تصویر سیاسی یکی از اصول اساسی دموکراسیهای رایج و مدرن بوده است. طرحریزی تصویری عمومی، نیاز به کنترل دقیق اطلاعات دارد. مفهوم برندسازی در بازاریابی که به معنای عمومی برچسبخوردن کالا و شناختهشدن محصول تولیدی توسط آن برند است، نیز بر اساس همین معانی وارد چرخۀ علوم سیاسی و متعاقبا بازاریابی سیاسی- انتخاباتی شده است. تمرکز اصلی این مقاله نیز تشریح تغییر الگوی ارتباطات سیاسی با استفاده از مفهومسازی برندسازی و بازاریابی سیاسی است. بر همین اساس، این مقاله ضمن توضیح این دو مفهوم، بر این امر تأکید میکند که این دو مفهوم معنایی جدید از سیاست تولید میکند که سبب تغییر الگوهای قدیمی ارتباطات سیاسی سختافزاری و گسترش مشارکت میشود. در واقع، خروجی اساسی برندسازی و بازاریابی سیاسی، تولید و گسترش معنای مشارکتی سیاست در جوامع مدنی است.
ارتباطات، بازاریابی سیاسی، برند، برندسازی، مشارکت