بازاریابی سیاسی و انصراف از دریافت یارانه نقدی

نویسندگان: آقازاده، هاشم؛ طهماسبی آقبلاغی، داریوش؛ ابدالی، علی؛

مجله: چشم انداز مدیریت بازرگانی » زمستان ۱۳۹۵ – شماره ۶۱ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۱۴ صفحه – از ۱۳ تا ۲۶)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

امروزه چالش دولت‌ها برای نمایش چهره متمایز از خود و برتری‌ یافتن نسبت به دولت‌های پیشین از یک‌سو و تلاش برای جلب مشارکت مردم در انصراف از دریافت یارانه نقدی، از سوی دیگر، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش‌ازپیش نمایان کرده است. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بازاریابی سیاسی (شامل ابزارهای سنتی و مدرن) و انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه ۵ شهر تهران هستند که برای نمونه‌گیری از روش دردسترس استفاده شد. بررسی ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار PLS 3 صورت گرفت. فرضیه‌ها با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند و دو فرضیه رد و سه فرضیه تایید شد. نتایج پژوهش از یک سو، وجود رابطه معنادار و مستقیم بین ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با انصراف از دریافت یارانه نقدی و ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی با اعتماد سیاسی و همچنین رابطه بین اعتماد سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی را تایید می‌کند؛ از سوی دیگر، وجود رابطه‌ معنادار و معکوس بین ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی با انصراف شهروندان از دریافت یارانه نقدی و اعتماد سیاسی را رد می‌کند.

خلاصه ماشینی: “با توجه به تعریف های مطرح شده ، پژوهش های گذشته و همچنین فرضیه ها، الگوی مفهومی پژوهش حاضر به صورت شکل ١، برای نمایش نحوه تأثیرگذاری ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی با مداخله گری اعتماد سیاسی بر انصراف از دریافت یارانه نقدی ترسیم شده است . حداقل مقدار آلفای کرونباخ برای تضمین پایایی ابزار اندازه گیری ٠/٧ است ؛ به این منظور یک نمونه اولیه شامل ٣٠ پرسشنامه پیش آزمون انجام شد؛ سپس با استفاده از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری ٢٢ SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب آلفای کرونباخ مقیاس ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی ٨٠ درصد، مقیاس ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی ٩٢ درصد و مقیاس اعتماد سیاسی ٨٣ درصد و همچنین مقیاس انصراف از دریافت یارانه نقدی ٩٠ درصد به دست آمد. خلاصه گویه ها، منبع مستخرج شده و آلفای کرونباخ هر یک از متغیرهای مکنون متغیرها تعداد گویه منبع مستخرج آلفای کرونباخ ابزارهای سنتی ١٢ خیری و همکاران (١٣٩٠) ٨٠ ابزارهای مدرن ١٤ نرگسیان و همکاران (١٣٩٣) ٩٢ اعتماد سیاسی ١٠ پیران نژاد (١٣٨٦) ٨٣ انصراف از دریافت یارانه نقدی ٣ طراحی پژوهشگران ٩٠ برای تحلیل داده ها از ضرایب معناداری (T-Values) و ضریب مسیر استفاده شده است . Journal of Business & Retail Management Research, 5(2), 131-141. The Impact of Modern Political Marketing Tools on Political Participation, Public Trust and National Cohesion (Study: Citizens of Region Six in Tehran, Iran). Journal of Management Accounting & Management culture Farabi campus of Tehran University (unpublished paper) (In Persian). Studying of The Impact Political Marketing Tools in Public Participation (Case study: the citizens of region five in Tehran, Iran).”

بازاريابی سیاسی؛ ابزارهای بازاريابی سیاسی؛ اعتماد سیاسی؛ يارانه

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *