مطالعۀ تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقۀ ۵ شهر تهران)

نویسندگان: نرگسیان، عباس؛ طهماسبی آقبلاغی، داریوش؛ دیندار، یاشار؛

مجله: مدیریت دولتی(دانشگاه تهران) » پاییز ۱۳۹۳، دوره ششم – شماره ۳ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۲۲ صفحه – از ۶۰۳ تا ۶۲۴)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

امروزه از یک‌سو، چالش سیاستمداران برای نشان‌دادن چهرۀ متمایز از خود و برتری‌یافتن نسبت به رقبا و از سوی دیگر، تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم در صحنۀ انتخابات، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش از پیش نمایان کرده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و به‌صورت پیمایشی انجام‌ گرفت، تأثیر ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأی‌دهندگان، به‌طور کاربردی سنجیده می‌شود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شهروندان منطقۀ ۵ شهر تهران را شامل می‌شود که برای نمونه‌گیری از روش در دسترس (اتفاقی) استفاده شد و داده‌های آن نیز به‌کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهند استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی، تأثیری معکوس و معنادار بر مشارکت عمومی رأی‌دهندگان دارد، اما به‌کارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأی‌دهندگان، تأثیری مستقیم و معنادار می‌گذارد.

ابزارهاي بازاريابي سياسي، بازاريابي سياسي، رفتار رأ ي دهندگان، مشاركت عمومي

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *