اهداف بازاریابی سیاسی

به طوركلي بازاريابي سياسي براي تأثيرگذاري بر رأي مردم در انتخابات مطرح شده است. بازاريابي سياسي البته بسياري از همان تكنيك هاي مورد اسـتفاده در بازاريـابي محصـول ماننـد آگهي، پست مستقيم و تبليغات عمومي را مورد بهره برداري قرار مي دهد.
بر طبق نظر وستر و مك كنا(۱۹۹۱) نهادهاي مـدرن مـن جملـه احـزاب سياسـي تـلاش مي كنند تا مفهوم بازاريابي را به منظور سودمند و مؤثر بودن به كار برند. مهمترين هدف در بازاريابي سياسي، هـدايت چشـم انـدازها و عقايـد عمـومي، پيشـرفت ايدئولوژي هاي سياسي، پيروزي در رقابت هـا و انتخابـات سياسـي و وضـع قـوانين و تشـكيل رفراندوم مرتبط با نيازها، خواسته هـا و تمـايلات بخـش هـاي بـازار هـدف را در برمـي گيـرد. بازاريابي سياسي طراحـي شـده اسـت تـا آراي مـردم در انتخابـات را تحـت تـأثير قـرار دهـد.

برخي صاحبنظران معتقدند استفاده از بازاريابي، به احزاب امكان ميدهد علاقه منـدي و نيازهاي متنوع رأي دهنـدگان را از طريـق تحليـل هـاي بازاريـابي، اجـرا و كنتـرل كمپـين هـاي انتخاباتي و سياسي بهتر از پيش شناسايي كنند. به نظر آنهـا، هـدف اصـلي بازاريـابي سياسـي، توانمنـد كـردن احـزاب سياسـي و رأي دهنـدگان بـراي اتخـاذ بهتـرين و راضـي كننـده تـرين تصميم هاست.(محمديان،۲۷:۱۳۸۸)
به طوركلي بازاريابي سياسي، درصدد ايجاد، حفظ و بالابردن رابطه سودمند رأي دهنـدگان با جامعه و سازمان هاي سياسي است، به گونه اي كه اهداف بازيگران سياسي و سـازمان هـاي در برگرفته شده، برآورده شود. هدف اصلي يك حزب سياسي، موفقيت انتخاباتي است و احـزاب سياسي استراتژي هايي را استفاده مي كنند كه منجـر بـه برنـده شـدن آراي كـافي در انتخابـات عمومي شـود تـا كنتـرل دولـت را بـه دسـت گيرنـد. بنـابراين در اكثـر دموكراسـي هـاي دنيـا، سياستمداران و احزاب سياسي درصدد بهره گيـري از تكنيـك هـاي بازاريـابي اسـتراتژيكي و تاكتيكي مي باشند تا خودشان را به رأي دهندگان ربط دهند و مزاياي انتخاب يا انتخـاب مجـدد را كسب كنند. (Osuagwu, 2008:13)

منابع:

  • محمديان، محمود. شمسي، جعفر. )» ،(۱۳۸۸مباني نظري بازاريـابي و تبليغـات سياسـي در
    غرب«، تهران، مؤسسه كتاب مهربان نشر
  • Osuagwu, L. (2008) “Political marketing: conceptualisation, dimensions andresearch agenda ”

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *