مناظرات سیاسی تلویزیونی در شرایط بحران

رسانه به جهت دامنه فراگیری‌اش در جامعه و شدت اثرگذاری بر افکار عمومی، یکی از مهمترین کنشگرانی است که در مواقع بحرانی (چه بحران‌های سیاسی-امنیتی و چه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی) نقش ایفا می‌کند که این نقش به صورت دوسویه در تشدید و یا کاهش بحران موثر است. این جایگاه امروزه با گسترش رسانه‌های اجتماعی به طرز واضحی قابل مشاهده است.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت بحران در عصر کنونی، وسایل ارتباط جمعی است. امروزه کمتر بحران سیاسی-اجتماعی را مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها در ایجاد یا کنترل آن نقش نداشته باشند. در جمهوری اسلامی، هرگاه بحرانی ایجاد می‌شود، رسانه‌های معاند و متخاصم در جهت تزریق ناامیدی، تشویش اذهان عمومی و شوراندن مردم علیه حاکمیت تلاش می‌کنند و تمام ظرفیت‌های خود را برای برآورده کردن اهداف خود بسیج کرده و اقدام به عملیات روانی می‌کنند. از این رو هر چه بیشتر پیش می‌رویم، نیاز به تجهیز و برنامه‌ریزی رسانه‌ای جهت مقابله و خنثی‌سازی عملیات دشمن، برای رسانه‌های داخلی و همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی ضرورت می‌یابد؛ چراکه همواره یکی از ابزارهایی که به صورت بالقوه و در شرایط مختلف قابلیت بحران‌سازی برای نظام جمهوری اسلامی از بدو تولد انقلاب اسلامی تاکنون را داشته است، رسانه بوده و برای مقابله با اثرات این رسانه‌ها باید به تقویت رسانه‌های داخلی پرداخت.

به عنوان یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها می‌توان به رسانه ملی اشاره کرد. رسانه ملی با توجه به اقتضائات شرایط بحران، ضمن حفظ مرجعیت رسانه‌ای، باید به تبیین شرایط و حقیقت بپردازد و در مقابل پروپاگاندای رسانه‌ای دشمن، رویکرد فعالانه‌ای ناظر به اتفاقات اتخاذ نماید. برای اجرایی کردن استراتژی‌های مخصوص در شرایط بحران و با توجه به ویژگی بحران رخ داده، لازم است رسانه ملی اقدام به تولید برنامه‌های ویژه‌ای نماید.

یکی از این برنامه‌ها مناظرات سیاسی میان نخبگان گروه‌های مختلف می‌باشد. در بحبوحه بحران‌های سیاسی-اجتماعی، نیاز به برگزاری برنامه‌های گفتگومحور و مناظره جهت ایجاد فضایی برای گفتگو و شندیدن نظرات نمایندگان جریان‌های فکری مختلف احساس می‌شود. از طرفی اشاره به این نکته حائز اهمیت است که اساس گفتگو موجبات فهم متقابل میان گروه‌های متکثر جامعه را فراهم کرده و در پی آن، ظرفیت پذیرش نظرات مخالف در جامعه ایجاد خواهد شد. لذا لزوم ایجاد زمینه و ظرفیت گفتگو در جامعه در بسترها و محیط‌های مختلفی همچون خانواده، مدرسه، مسجد و رسانه – علی‌الخصوص در شرایط فعلی – بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو در این گزارش قصد داریم به یکی از زمینه‌های پرورش گفتگو در کشور یعنی رسانه ملی پرداخته و به الزاماتی که باید در طراحی یک مناظره سیاسی مطلوب در شرایط بحران مورد توجه قرار گیرد، اشاره کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با آدرس زیر در ارتباط باشید:
رایانامه: cpms.rushdisu@gmail.com

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *