همزمان با داغ شدن مذاکرات وین و افزایش گمانهزنیها در خصوص نتایج آن، جریانهای سیاسی و رسانهای مختلف سعی کردهاند مبتنی بر اهداف و سیاستهای بالادستی خود به نوعی از آب گلآلود و فضای مبهم مذاکرات وین ماهی خود را شکار نمایند و در جهت منافع گروهی و جریانی خود گام بردارند. در شرایط فعلی هرچند جریانات رسانهای داخلی به صورت پراکنده در حال پوشش سناریوهای انجام توافق و عدم دستیابی به آن هستند، اما تکیه اصلی رسانههای غربی، پوشش دو خط رسانهای مشخص است. رسانههای غربی به دنبال آن هستند که در صورت توافق غرب با ایران، نشان دهند که فشارها علیه ایران کارآمد بوده است و ایران اکنون به زانو درآمده، به گونهای که حتی مخالفان سابق مذاکره با آمریکا (اصولگرایان) نیز حاضر به انجام مذاکرات و پذیرش توافق شدند و از سویی نیز درصدد هستند در صورت عدم توافق غرب با ایران، پروژه مقصرنمایی ایران و افراطی خواندن تیم مذاکرهکننده و عدم انعطاف آنها برای رسیدن به یک توافق منطقی را در دستور کار خود قرار دهند؛ آنگونه که امارههای آن از لابلای ضربالاجلهای سیاسی رسانهای آنها خودنمایی کردهاست. علاوه بر رسانههای بیگانه، رسانههای دو جریان دیگر اعم از مخالفین داخلی مذاکرات و اصلاحطلبان، هر کدام خطوط رسانهای جداگانهای را دنبال میکنند که در صورت توافق یا عدم توافق ایران با غرب، طبیعتا کنش خاصی را از خود نشان خواهند داد که لزوما در راستای منافع ملی و مصالح عالیه نظام اسلامی نخواهد بود. با توجه به نکات بالا و نیز فقر و ضعفی که در ساحت رسانهای و تبلیغاتی مجموعه مذاکراتی جمهوری اسلامی دیده میشود، لازم است در اسرع وقت استراتژیها، خطمشیها، و پیامهای هدفمندی در جهت تبیین آنچه در حال وقوع است اتخاذ شود و نیز مبتنی بر دو وضعیت توافق یا عدم توافق تدابیر لازمه مبتنی بر دانش بازاریابی سیاسی در ساحت تبلیغاتی و رسائهای مورد توجه جدی سیاستگذاران و مجریان این حوزه قرار گیرد. بر این اساس هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام بر آن شد در جهت انجام رسالت ذاتی خود گزارشی سیاستی با این مضمون را تهیه کرده و در اختیار متولیان امر قرار دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با آدرس زیر در ارتباط باشید:
رایانامه: cpms.rushdisu@gmail.com