ورود افراد عاقل اکیدا ممنوع!!! مگر…

آنچه امروز برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ شاهد آن هستیم و شاید هم نسبت به ادوار قبل خیلی پررنگ‌تر به نظر برسد، احساس تکلیف‌های قطار‌شده‌ای است که معلوم نیست چطور برخی افراد با این سابقه و عملکرد حتی جرأت فکر کردن در مورد این موضوع را پیدا کرده‌اند؟!

مقدمه

سه سال پیش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابتداي درس خارج فقه خود با بيان حديثي از پيامبر گرامي اسلام درباره «اثرات و تبعات اخروي رياست»، به شرح اين حديث و لزوم پرهيز انسان از تلاش براي دستيابي به «رياست» مگر در مواقع تکليف پرداخته و فرمودند: «تبعات اخروي رياست چنان سنگين است که آدم عاقل نه تنها به دنبال آن نمي­رود، بلکه از آن فرار نيز مي­کند!» ايشان در اين مورد فرمودند؛ «اگر ما عقل داشته باشيم، بايد دنبال رياست ندويم؛ واقعاً اين‌جوري است. بايد دنبال رياست نرويم؛ رياست اين تبعات را دارد. بعضي مي‌دوند دنبال رياست، نمي‌فهمند که نفْس اين آمريت و رياست، اين خطرات را دارد که روز قيامت وقتي او را بياورند، مغلولاً (دست بسته) مي‌آورند؛ اين چيز خيلي مهمّي است. مغلولاً مي‌آورند او را در پاي محاسبه‌ الهي…. اينها را بايد ما بفهميم.» در ادامه معظم له در شرح اين حديث گهربار به نکته­اي مهم و قابل تامل اشاره کرده و مي­فرمايند: «درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا خُذها بِقُوَّة؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.» (بخشی از بیانات درس خارج فقه،۱۳۹۷/۹/۲۷)

درباره این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب، تذکر چند نکته با توجه به انتخابات پیش رو ضروری به نظر می‌رسد.

۱-شناخت اصل از استثناء

 فرار از مسئوليت و رياست بر اساس عقل و شرع، يک اصل است مگر آنکه مسئوليت به صورت تکليف درآمده و پذيرش آن از سرناچاري باشد که ديگر اينجا بايد با قدرت و قوت و البته به نحو احسن تکليف را به انجام رساند.

۲-تمایز دونوع تکلیف

البته تکلیف احساسی با تکلیف تحمیلی نیز دو تکلیف متفاوت است. آنچه امروز برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ شاهد آن هستیم و شاید هم نسبت به ادوار قبل خیلی پررنگ ­تر به نظر برسد، احساس تکلیف­ های قطار‌شده ­ای است که معلوم نیست چطور برخی افراد با این سابقه و عملکرد حتی جرأت فکر کردن در مورد این موضوع را پیدا کرده ­اند؟! وقتی سیره سیاسی امامین انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم آنچه که درس آموز است، خلاف جریان این سیل احساس تکلیف ­ها بوده است تا جایی که رهبر انقلاب در بخشی از همین بیانات با ذکر خاطره­ ای می­فرمایند: «بنده دوره‌ دوّم ریاست‌جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم -حالا دوره‌ اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ- دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نم ی­شوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است -هر دو را گفتند- گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم برخلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.»

۳-تأثیرگروه‌ها و نهادهای ارزیاب

 همانطور که خود کاندیدا نسبت به شناخت تکلیف و فرار از مسئولیت نقش دارد، مجموعه و نهادهایی که در گزینش کاندیدای اصلح نقش دارند باید در تعیین صلاحیت کاندیداها، بیانات فوق را اگر نه به عنوان شاخص بلکه حداقل به عنوان یک الگوی کارگزار اسلامی در نظر داشته باشند.

۴- بازاریابی سیاسی فعالانه

در کنار کارکردهای مهمی که حوزه بازاریابی سیاسی در مواجهه با موضوع انتخابات دارد، یکی از کارویژه­ های مهم آن، شناسایی و معرفی درست کاندیداهای شایسته و اصلحی است که به نوعی برحسب تکلیف دینی از مسئولیت و ریاست فرار کرده و نمی­ خواهند خود را در معرض انتخاب عموم قرار دهند. به عبارت دیگر، بازاریابی سیاسی می­تواند فضایی را برای ورود کاندیدهای درست ایجاد و در معرفی آن به عموم جامعه نقش کلیدی بازی کند. البته این نقش می­تواند در ممانعت از ورود کاندیدهای نادرست نیز صدق کند اما آنچه که مهم است این است که افراد، نهادها و مجموعه‌های مردمی که در خط مقدم جریان‌سازی قرار دارند باید افکار عمومی را قبل از انتخابات به گونه ­ای مدیریت کنند که تکلیف پذیرش مسئولیت بر افراد شایسته و باتقوا تعین پیدا کرده و راه بر کنش‌گری کاندیداهای نادرست ناهموار گردد.

۵-زمینی که دو بازیگر دارد

این را هم در نظر داشته باشیم که انحطاط جامعه و دولت اسلامی دو روي دارد. يک روي آن فرد رياست‌طلب و بی تقوا است و روي ديگر آن مردمي هستند که با رفتار خود به فرد رياست‌طلب براي رسيدن به مطامع غيرالهي وي کمک مي­ کنند. اين ارتباطي دو سويه است که هر دو طرف را به خسران و هلاکت مي­کشاند. فرد رياست‌طلب افراد را با وعده و وعيد و تطميع و گاهي تهديد به دور خود جمع کرده و از آنان نردباني براي نشستن بر سرير قدرت مي‌سازد و گاه بخشی از مردم در تأمین مطالبات غیر ملی یا ناصواب خود، با جمع شدن پیرامون فرد رياست‌طلب، راه را بر مديريت افراد شايسته بسته و مسير جامعه را منحرف مي ­کنند. لذا مردم نیز با رفتار عمومی خود چه قبل و چه حین انتخابات در شکل‌دهی به انتخاب درست نقش مهمی بر دوش دارند.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *