برگزاری اولین المپیاد دانشجویی آقای کاندیدا در دانشگاه امام صادق علیه السلام

با توجه به برگزاري یازدهمین دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ و رسالت هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در تبیین و ترویج ادبیات علمی بازاریابی سیاسی، این هسته دست به طراحی و برگزاري المپیاد دانشجویی آقاي کاندیدا در سطح دانشگاه امام صادق(ع) زد. اهمیت فعالیت ستادهاي انتخاباتی، طراحی کمپین و کارزار مبارزات نامزدها، ویژگی هاي شخصیتی کاندیدا و نقش احزاب و عدم شفافیت مالی و سیاسی در برخی ستادهاي انتخاباتی؛ برگزاري چنین رویدادي را به منظور تمرین عملی و عینی برنامه ریزي یک حزب یا کاندیدا براي حضور در صحنه انتخابات و پیروزي در آن را دوچندان می کرد.

هسته بازاریابی سیاسی بر آن است تا با معرفی مدل ها و مبانی علمی حضور در انتخابات و پیروزي عادلانه و اخلاقی کاندیداها در کارزار رقابت هاي انتخاباتی، راهبرد مشارکت فعالانه نیروهاي متخصص و متعهد انقلاب اسلامی در مراکز و نهادهاي تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور را تدوین و اجرا کند. برگزاري این المپیاد همزمان با ایام مبازرات انتخاباتی احزاب و کاندیداها براي پیروزي در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامی، علاوه بر ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان و علاقمندان به بازار سیاست؛ باعث تفکر و تامل بر اهداف نظام اسلامی در برگزاري انتخابات ها و چگونگی حضور افراد کارآمد در سطوح حاکمیتی نظام جمهوري اسلامی ایران می شود.

بر این اساس، این المپیاد دانشجویی با هدف شبیه سازي حضور یک کاندیدا از مرحله برنامه ریزي تا اجراي مدل کمپین رقابتی کاندیداهاي حاضر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامی با تمرکز بر حوزه انتخاباتی شهر تهران در دانشگاه امام صادق(ع) طی ۳ مرحله برگزار شد.

مراحل المپیاد آقاي کاندیدا

با مشورت و همفکری اعضای هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد، المپیاد آقاي کاندیدا در ۳ مرحله غیرحذفی به شرح ذیل برگزار شد:

۱- طراحی کمپین انتخاباتی: در مرحله اول، پس از برگزاري ۳ کارگاه آموزشی مروری بر بازاریابی سیاسی با ارائه دکتر محمدامین باقری، آناتومی کمپین‌های انتخاباتی با ارائه دکتر مسعود کیماسی، جریان‌شناسی مجلس در دوران جمهوری اسلامی ایران با ارائه دکتر سید جواد حسینی در دهه آخر آذرماه ۱۳۹۸؛ از تیم های ثبت نام شده درخواست شد که طرح های کمپین انتخاباتی ستاد خود را در مدت دوهفته، بر اساس مدل هاي علمی و پذیرفته شده بازاریابی سیاسی، طراحی و به دبیرخانه المپیاد تحویل دهند. لازم به ذکر است هر تیم ۳ نفره بنا بر علاقه اي که به جریان هاي سیاسی فعال (اصول گرا، اصلاح طلب، اعتدالی و …) در کشور دارد، توانست کمپین انتخاباتی خود را آماده کند و از فعالین سیاسی جریان ها و احزاب سیاسی براي مدل رقابت انتخاباتی خود مشورت بگیرند.

پس از فراخوان و ثبت نام ۳۶ تیم در اولین المپیاد آقای کاندیدا، بیش از ۳۰ تیم در کارگاه های مروری بر مبانی بازاریابی سیاسی، طراحی کمپین و جریان شناسی انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. در این مرحله قرار بود تیم ها به فراخور هویت سیاسی که انتخاب کردند، طرح کمپین ستاد انتخاباتی خود را به دبیرخانه المپیاد ارسال نمایند و ۱۹ طرح به دبیرخانه اجرایی المپیاد آقای کاندیدا فرستاد شد که نظر به رأی هیئت محترم ارزیابی المپیاد، ۸ تیم منتخب جهت شرکت در مرحله دوم و ارائه حضوری طرح کمپین اعلام می‌گردند.

۲- اجرا و آزمایش کمپین طراحی شده: تیم هاي شرکت کننده پس از طراحی کمپین و استراتژي رقابت در کارزار انتخاباتی، در مرحله دوم وارد فاز اجرا و آزمون کمپین خود می شوند. در این مرحله سناریوهاي مختلفی از شرایط روز احزاب و جریان هاي سیاسی در مواجهه با انتخابات مجلس با توجه به کمپین هر تیم طراحی و به تیم ها تحویل داده شد و هر ستاد انتخاباتی میبایست بر اساس بخش بندی رای دهندگان خود در شهر تهران، بخش های هدف و محل ستادهای انتخاباتی را روی نقشه تهران تعیین کنند و با نوشتن توییت های سیاسی، خلاقیت رسانه ای کاندیداها محک زده شود. سپس در ۲۸ بهمن ماه، ۸ کاندیدای منتخب راهبردهاي خود را در قبال تحولات جدید عرصه سیاست کشور با پخش کلیپ تبلیغاتی و سخنرانی سیاسی ارائه کردند.

۳- مناظره کاندیداها: پس از گذراندن مراحل طراحی و برنامه ریزي کاندیدا و ستاد او براي پیروزي در انتخابات و سپس اجراي بخشی از راهبردهاي کمپین و مواجهه با تحولات روز، در مرحله سوم، عصاره کمپین و ستاد انتخاباتی یعنی کاندیداها وارد مناظره و چالش رودرو می شوند. بدین صورت که پس از حذف ۴ تیم از مرحله دوم، ۴ کاندیداي منتخب در قالب بخش نیمه نهایی وارد مناظره و چالش برنامه ها و شعارهاي خود شدند که در این بخش، هواداران تیم ها نیز حاضر شدند و میتوانستند در رأی دهی انتخابات المپیاد شرکت کنند.

با مشارکت بالای دانشجویان و هواداران تیم ها در انتخابات مرحله نیمه نهایی آقای کاندیدا، با شمارش آرای شرکت کنندگان در انتخابات، در مجموع از  ۱۰۱ آرای مأخوذه از سوی عموم تماشاگران و با احتساب نظر هیئت محترم داوران، کاندیداهای منتخب مرحله نیمه نهایی (میلاد رحیمی، امیرحسین زارعی، محمدصادق رحیمی و سیدمحمدجواد موسوی ندوشن) حائز رتبه های اول تا چهارم شدند که آقایان میلاد رحیمی و امیرحسین زارعی به مرحله نهایی صعود کردند و آقای محمدصادق رحیمی حائز رتبه سوم المپیاد آقای کاندیدا شد.


با توجه به تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع بیماری کرونا، مرحله نهایی المپیاد آقای کاندیدا به تعویق افتاد و با بررسی سناریوهای مختلف در دبیرخانه المپیاد آقای کاندیدا، سناریوی حضوری- مجازی به معنای شرکت دوکاندیدا و مجری در کنار یکدیگر (حضوری) و طرفداران و بینندگان برنامه از راه دور (مجازی) انتخاب شد. بر این اساس، مرحله نهایی المپیاد آقای کاندیدا، چهارشنبه ۲۱ خردادماه ساعت ۱۷:۳۰ در محل تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق(ع) با مناظره دو کاندیدا در قالب پاسخ به سوالات تصادفی و حمله و دفاع هر یک از یک طرف و پخش کلیپ های معنادار و حاوی پیام سیاسی و اجتماعی و اعلام موضع هر کاندیدا از طرف دیگر برگزار شد. با شمارش آرای شرکت کنندگان در انتخابات مجازی مرحله نهایی، از ۸۶ آرای مأخوذه از سوی عموم تماشاگران و با احتساب نظر هیئت محترم داوران، آقای امیرحسین زارعی حائز بیشترین امتیاز از سوی داوران و آرای ماخوذه شد و تندیس آقای کاندیدای برتر به او تعلق یافت. بدین ترتیب آقای میلاد رحیمی رتبه دوم و آقای محمدصادق رحیمی رتبه سوم را کسب کردند و پرونده اولین دوره المپیاد دانشجویی آقای کاندیدا بسته شد.

لازم به ذکر است در این مرحله آقایان دکتر نادر جعفری، دکتر محمدامین باقری و دکتر سیدجواد حسینی داوری رقابت را بر عهده داشتند و جناب دکتر مصباح الهدی باقری به عنوان سخنران مراسم به بیان درس های آقای کاندیدا و اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

با تصمیم شورای مرکزی هسته بازاریابی سیاسی، دبیرخانه دائمی المپیاد آقای کاندیدا تاسیس شده است و قرار شد دوره های بعدی آقای کاندیدا به فراخور انتخابات های جمهوری اسلامی ایران و با طرح ها و بخش های متنوع به ویژه المپیاد آقای کاندیدای ۲ در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برگزار شود.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *