انتخابات و فراز و فرودهای جناح‌های سیاسی

روزهای منتهی به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سرعت در حال سپری شدن است، در این میان به نظر می‌رسد برای جریان‌های سیاسی کشور ورود مقتدرانه به این عرصه رقابتی، بدون حل و فصل مشکلات درون جناحی به آسانی میسر نخواهد شد.

 کنش ها و واکنش های چند روز اخیر در فضای سیاسی کشور حاکی از وجود چالش ها و اختلاف نظرهایی در درون هر یک از جناح ها بر سر چگونگی ورود به گود انتخابات اسفندماه است.

بررسی های فضای رسانه ای کشور در ۴۸ ساعت گذشته نشان می دهد که در میان اصلاح طلبان اختلاف نظرها به طرح سرا (سامانه رای گیری اصلاح طلبان) که با هدف تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بهره گیری از بدنه اجتماعی مطرح شده، بالا گرفته است. به طوری که گروهی آن را در مسیر انتخاب شفاف تر و دموکراتیک تر می دانند و در مقابل برخی با آن بنا به دلایلی همچون به نفع احزاب اقماری بودن، برنامه محور نبودن و حتی زمان اجرای آن، مخالفت کرده اند.

اما در اردوگاه اصولگرایان نیز با اعلام جدایی پایداری ها و نیز حمایت تلویحی آنان از محمود احمدی نژاد برای انتخابات مجلس اختلافات تشدید شده است. به طوری که برخی از فعالان اصولگرا ضمن انتقاد از این موضع گیری پایداری ها، آنها را به عنوان یک متحد غیرقابل اتکا به تک روی متهم کردند. به نظر می رسد از همین رو است که برخی از چهر های این جریان نسبت به ظهور پوپولیسم هشدار داده اند.

اردوگاه اصلاح طلبان

اصلاح طلبان مخالف و موافق با طرح سرا چه می گویند؟

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار که نام حزب متبوعش در جمع مخالفان این طرح قرار دارد، به خبرآنلاین می گوید: باید ببینیم نحوه رفتار شورای نگهبان به عنوان نهادی که باید وظیفه نظارت بر انتخابات را عهده دار باشد چگونه است؟ آیا رفتاری پدرانه است یا گزینش گر؟ اگر شرایط به گونه ای باشد که همه افراد بتوانند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند در آن شرایط این بحث مطرح است که چه کسانی و چگونه خود را به عنوان نامزد انتخابات مطرح کنند.  بر این باورم که اگر سنجش مقبولیت نامزدها بر اساس برنامه نباشد و رای مردم و اصلاح طلبانی که در آن شرکت می‌کنند به چهره ها باشد این همان رقابت به روش سنتی است یعنی رقابت ها بدون برنامه صورت گرفته و نامزدها بر اساس شناخت ظاهری که در جامعه از آنها وجود دارد خودشان را در معرض آرا عمومی قرار می دهند. اگر قرار باشد طرح سرا یا هر طرح مشابهی اجرا شود بهترین شیوه آن است که نامزدها با معرفی برنامه‌های پیشنهادی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خودشان را در معرض سنجش و گزینش عمومی قرار دهند تا بر اساس آن رای دهندگان رای خود را اعلام کنند و لیست اولیه مشخص شود در غیر این صورت در انتخاب نامزدها به همان روش های ناکارآمد سنتی می رسیم اما با شکلی متفاوت.

خبرگزاری ایسنا: غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می گوید که مطمئن‌ترین پایگاهی که اصلاح‌طلبان باید به دنبالش باشند صندوق رای است. با در نظر گرفتن اعتقاد به دموکراسی باید گفت راهی جز اتکا به صندوق رای وجود ندارد. همچنین فراموش نکنیم عدم حضور و عدم شرکت در انتخابات جشن دلواپسان خواهد بود.

الیاس حضرتی قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی از برگزاری نشستی به ‌منظور تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه در حزب اعتماد ملی خبر داد و به روزنامه اعتماد گفت: فارغ از محتوا و جزییات رویکرد و تصمیم نهایی اعتماد ملی در قبال سرا، این تشکل اصلاح‌طلب اولا بر لزوم مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به ‌منظور برگزاری انتخاباتی پرشور تاکید دارد و علاوه بر آن، این تشکل اصلاح‌طلب به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که اختلاف‌نظرهای داخلی جریان اصلاح‌طلبان در اتحاد و انسجام درونی اردوگاه اصلاحات خدشه وارد کند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی می نویسد: در شرایط فعلی معتقدم که این طرح و طرح‌هایی شبیه به این اصلا نمی‌تواند به اصلاح‌طلبان برای خروج از شرایط فعلی کمک کند. به‌واسطه اینکه مساله اصلی این نیست که ما نامزدهای اصلاح‌طلب رااز طریق چه مکانیزمی تعیین کنیم، بلکه مساله اساسی‌تر این پرسش ساده مردم از اصلاح‌طلبان خواهد بود که از کجا معلوم که حتی یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شود؟ از طرف دیگر اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بگویند که وظیفه ما فقط انتخاب و تعیین نامزدهاست و امیدواریم که شورای نگهبان اینها را تایید کند. تا اصلاح‌طلبان نتوانند مردم را مجاب کنند که در پایان این طرح حداقل یک سوم یا نصف کسانی که نامزد شدند صلاحیت‌شان تایید خواهد شد، موجب ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات نخواهد شد.

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن مثبت ارزیابی کردن این طرح گفت: از نظر من هر اقدامی که در راستای اصلاح‌ رفتارهای قبلی باشد مفید است. حتی اگر تاثیر این اقدام زیاد نباشد…مهمترین ایراد طرح سرا این است که این طرح تا قبل از تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان عملیاتی نیست. شورای نگهبان متاسفانه معمولا تا یک روز قبل از انتخابات کاندیداهای اصلی و تاثیرگذار جریان اصلاحات را اعلام نمی‌کند با این شرایط اگر بخواهد این پروسه در یک هفته تبلیغات انتخاباتی اجرا شود، وقت زیادی را معطوف به شکل دادن این طرح خواهد کرد و در نهایت اصلاح‌طلبان از مقوله تبلیغات نامزدهایشان عقب می‌مانند.

همچنین جوادی‌حصار در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت: معتقدم این طرح از پختگی لازم برخوردار نیست؛ هرچند که در معنای کلی دارای هدفی مورد قبول و موثر است. هدف «سرا» واگذاری امور و تصمیم‌گیری‌ها به بدنه اصلاح‌طلبان است اما باید توجه داشت برای نیل به این هدف لازم است تمامی ایرادها و نواقص موجود برطرف شود… «سرا» نشانه‌ای است از هدف نهایی اصلاح‌طلبان؛ یعنی واگذاری امور به بدنه اجتماعی و ایجاد فرصت اثرگذاری مستقیم آنان در جریان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی. هدفی که در صورت تهیه سازوکار صحیح و برطرف‌سازی ایرادات و از بین رفتن حواشی موجود، می‌تواند امکان نظارت همین بدنه بر کاندیداهای خود در مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را فراهم آورد.

جواد امام عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا درباره ‌سرا، گفت: دوستانی که در یک حرکت جمعی حضور دارند شایسته نیست بیایند بعد از بحث و بررسی و اظهار نظری که شده و اکثریت به آن رای دادند، برخلاف آنچه که در جلسه گذشته است جوسازی کنند.  چیزی که در حال اتفاق افتادن است این است که برخی از دوستان مثل سابق نمی‌توانند نظرات خودشان را اعمال کنند و یکی از دلایل مخالفت با طرح این است. معرفی افراد شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب و اعضای رسمی احزاب توسط دبیرکل منتخب هر حزب جهت عضویت در سامانه ‫طرح‌سرا و مشارکت پیدا کردن در یک نظرسنجی اسمش دموکراسی وارونه نیست! ‌متاسفانه بعضی از دبیران کل به جای استقبال و مشارکت پیدا کردن اعضای خود در این فرایند نگران شده‌اند.

تحلیل های رسانه ای

تارنمای بهارنیوز در یادداشتی آورد: مشکل اما از جایی آغاز می‌شود که تا حدودی خارج از محدوده اختیار اصلاح‌طلبان است! روشن است که آنچه بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به‌عنوان فهرست انتخاباتی بر می‌گزیند هیچ شباهتی به «لیست امید» جریان اصلاحات در انتخابات۹۴ نخواهد داشت و ۹۰درصد افرادی که به نام اصلاح‌طلبی بر کرسی قدرت تکیه زدند از فهرست‌های انتخاباتی کنار گذاشته خواهند شد.

روزنامه اعتماد در این باره می نویسد: این روزها جناح چپ تمام تلاشش را به کار بسته تا برای خروج از این پیچ استراتژیک راه چاره‌ای پیدا کند… «سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان» بدجور ولوله‌ای میان احزاب اصلاح‌طلب به‌پا کرده است. با وجود آنکه گفته می‌شود هنوز این طرح ۱۰۰ درصد و نهایی نشده اما حرف و حدیث بر سر آن بسیار است. حامیان این طرح می‌گویند با تجربه انتخابات ۹۶ باید رویکردها شفاف شود و «سرا» قرار است روند رسیدن به لیست واحد اصلاح‌طلبان را دموکراتیزه و البته شفاف کند؛ موضوعی که این روزها نقل محافل سیاسی شده و اتفاقا مخالفانش از همین‌ نقطه با آن مخالفت می‌کنند.

 استراتژی اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا می گوید: مطمئن‌ترین پایگاهی که اصلاح‌طلبان باید به دنبالش باشند صندوق رای است. با در نظر گرفتن اعتقاد به دموکراسی باید گفت راهی جز اتکا به صندوق رای وجود ندارد. همچنین فراموش نکنیم عدم حضور و عدم شرکت در انتخابات جشن دلواپسان خواهد بود.  حضور در عرصه انتخابات یک اصل است. تعریف اصلاح‌طلبی در بطن خودش وجود دارد؛ اصلاح‌طلب متناسب با شرایط زمان و مکان خودش را با جامعه هماهنگ می‌کند و به عمل سازنده و خود پایشی اعتقاد دارد و اصلاح مشکلات جامعه را از اولویت‌های اصلی جریان خود می‌داند.   در انتخابات‌ سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ متناسب با شرایط آن زمان، مجبور بودیم و صلاح جامعه را در این می‌دیدیم که به حداقل‌ها اتکا کنیم. در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ جریان اصلاح‌طلبی با هویت خاص خود و شجاعتی که دارد پا به عرصه خواهد گذاشت و با لیست اصلاح‌طلبانه در عرصه انتخابات حضور خواهند داشت و حتما از نیروهای اصیل خود حمایت می‌کند.

مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی تاکید کرد: قرار نیست اصلاح‌طلبان مانند انتخابات گذشته با هر کاندیدایی در انتخابات حضور پیدا کنند. آنان با نامزدهای اصلاح‌طلب کارآمد، توانمند، پاکدست و شجاع به صحنه خواهند آمد و با شرایط و ضرورت‌ها، راهبردهای خود را نیز به‌طور شفاف با مردم مطرح خواهند کرد و با وجود واقعیت تلخ و خسارت‌بار عدم تایید صلاحیت‌ها، در عین حال تلاش خواهند کرد با دستگاه‌های حاکمیتی نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشند تا شرایط برای حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات فراهم شود. اگرتلاش‌ها نتیجه داد با تمام توان برای تشکیل یک مجلس شایسته و در تراز قانون اساسی فعالیت می‌کنند…

رصد جبهه مقابل

تارنمای خبرآنلاین در یادداشتی درباره آخرین تحرکات اصولگرایان چنین تحلیل می کند: مردان در سایه و پشت پرده جبهه پایداری یکی بعد از دیگری وارد صحنه می شوند تا دست فرمان و استراتژی انتخاباتی این جبهه را در واگویه های سیاسی خود رونمایی کنند، آقا تهرانی از جایگاه دبیرکل، ائتلاف انتخاباتی و پیران اصولگرا را به باد نقد می گیرد، روح الله حسینیان، چهره تصمیم‌ساز جبهه پایداری از مقبولیت احمدی نژاد می گوید تا احتمال پیوند دوباره این جبهه با احمدی‌نژادی‌ها را مطرح کند، سقای بی ریا، روانبخش، متقی‌فر و دیگر چهره های این جبهه نیز از احتمال لیست مستقل روایت می کنند. گویی تقسیم کاری جدی برای دردسر ایجاد کردن در جریان اصولگرا بین یاران و فرزندان آیت الله مصباح صورت گرفته است.  پالس های ارسال شده از سوی طیف ها و چهره های تاثیرگذار در جریان اصولگرا به سوی پایداری ها حکایت از آن دارد که دیگر اینبار قرار نیست کسی در مقابل این رویه های تک روانه کوتاه بیاید.

در ادامه این تحلیل می خوانیم: پازل های چیده شده از رویه حرکتی پایداری ها حکایت از آن دارد که فرزندان آیت الله مصباح ضمن آنکه به خوبی متوجه وضعیت نامناسب خود در بدنه رای اجتماعی هستند و تلاش دارند در پیوند با اصولگرایان وارد انتخابات مجلس شوند اما همچنان به دنبال آن هستند که سهم شان در لیست نهایی را بالا ببرند. استراتژی که بعید به نظر می رسد اصولگرایان اینبار به راحتی تن به آن بدهند. شاید از همین رواست که برای احمدی نژاد و یارانش برای حضور در انتخابات کارت دعوت می فرستند، تا شاید در پیوند با باردیگر به قدرت پارلمانی بازگردند.

سایت فرارو در گزارش تحلیلی به موقعیت علی لاریجانی و آینده سیاسی وی می پردازد و می آورد:  در جریان لاریجانی و رفقایش هیچ تحرک انتخاباتی برای مجلس دیده نمی‌شود. البته مشخص نیست در ذهن علی لاریجانی چه می‌گذرد شاید همانگونه که پیشتر مطرح بود او برنامه‌ای برای ۱۴۰۰ دارد. هیچ نشانه‌ای از این برنامه هم دیده نمی‌شود.  علی لاریجانی در ماه‌های اخیر نشان داده که فقط سعی در تعامل با دولت برای حل مشکلات کشور دارد. او از اظهار نظرهای سیاسی و انتخاباتی خودداری می‌کند و کمتر در مجامع حزبی شرکت می‌کند…فعلا فقط یک چیز روشن است. اینکه علی لاریجانی اگر نگوییم تنهاست، متحدان زیادی ندارد…حالا باید دید او در برابر چشم انداز مبهمی که برای آینده دارد چه تصمیماتی اتخاذ می‌کند.

لاریجانی مقابل پایداری‌ها؛ عنوان یادداشتی در روزنامه آرمان ملی است که در بخشی از آن می خوانیم: طی انتخابات گذشته مجلس تاکنون اتفاقات جدیدی در صحنه سیاسی قم روی داده که معادلات را به کلی بهم ریخته وآنطور که از شواهد پیداست گویا باید شاهد نامزدهایی جدید از سوی قم در انتخابات مجلس باشیم. از این‌رو ۲ سناریو برای لیست قم در انتخابات پیش رو قابل پیش‌بینی است. سناریوی نخست ایده مشترک پایداری‌ها و اصولگرایان مبنی بر حذف لاریجانی و جایگزین کردن علیرضا زاکانی از تهران به جای وی است. سناریوی دوم نیز لیست لاریجانی برای قم است. بدین مضمون که اگر لاریجانی بخواهد در انتخابات پیش رو شرکت کند به دلیل مورد حمایت بودن از سوی جامعه مدرسین و احتمالا مجمع مدرسین می‌تواند لیست سه نفره خود شامل بهروز نعمتی، رضا فرجی‌دانا و خودش را ارائه کرده و با توجه به اقبال همیشگی وی در قم انتظار پیروزی بر اصولگرایان و پایداری‌ها را داشته باشد.

به گزارش روزنامه شرق،  درحالی‌که خبرها از سرلیستی قالیباف برای مجلس آتی حکایت دارند، نزدیک‌ترین چهره به شهردار سابق؛ یعنی مدیرمسئول روزنامه رسالت، هم سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان می‌شود. این یعنی فهرست تهران قرار است سهم نواصولگرایان جوان قالیبافی شود. به نظر می‌رسد قالیباف بالاخره توانسته سهم و طلب خود را بابت فداکاری انتخابات ۹۶ از یاران پیشین بگیرد و آنها هم در مقابلش کوتاه آمده‌اند… اگر تهران قرار است به طیف قالیباف برسد، احتمالا جبهه پایداری سهم خود را از شهرهایی مانند قم و مشهد خواهد گرفت… اصولگرایان تقسیم کار کرده‌اند. پایتخت همچنان در تیول شهردار سابق باقی می‌ماند و جبهه پایداری، دیگر مدعی سفت‌وسخت سهم از لیست هم از شهرستان‌ها سهم خواهد برد.

روزنامه شرق در ادامه درباره موقعیت سایر چهره های اصولگرا نیز نوشت: سکوت لاریجانی تا اینجای کار و عدم جایابی برای او در انتخابات آتی مجلس حکایت از این دارد که یحتمل لاریجانی چشم به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰  دوخته و قبای مجلس را بعد از سه دوره برای خود دیگر کمی تنگ می‌یابد…در شرایطی که اصولگرایان خود را برای یک انتخابات بی‌رقیب در معنای واقعی آماده می‌کنند، آمدن احمدی‌نژاد اصلا به صلاحشان نیست و قطعا بخشی از رأی بدنه خاکستری آنها را خواهد ربود.

اردوگاه اصولگرایان

وضعیت و تغییرات در جریان اصولگرایان و سیاست های انتخاباتی آنان

روح‌الله حسینیان عضو جبهه پایداری در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید محمود احمدی‌نژاد با توجه به اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم حضور دارد برای انتخابات و حضور فعال‌تر در عرصه سیاست اقبالی داشته باشد؟، گفت: طبق آمار نظرسنجی که می‌گویند اقبال خیلی زیاد است ولی اینکه آیا زمینه فراهم می‌شود یا خیر یک مساله دیگر است.  وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان از زمینه، شورای نگهبان است؟، گفت: بله.

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با تارنمای نامه نیوز درباره مواضع پایداری ها نسبت به وحدت با اصولگرایان تصریح کرد: جریان پایداری از ابتدا اصلا به «أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ» و رأی اکثریت اعتقاد نداشته است. اعضای جبهه پایداری به شدت بنیادگرا و مخالف پذیرش رأی دیگران هستند و معتقدند اگر دیگران به ما پیوستند خوشا به سعادت شان و اگر نپیوستند دلیلی ندارد که ما نظرات آنها را بپذیریم.  جبهه پایداری همیشه یک متحد غیرقابل اتکا است و به هیچ وجه نمی شود روی آنها حساب کرد چون حتی به حرف های دیروز خود پایبند نمی مانند. اعضای پایداری تکلیف شرعی را در لحظه احساس می کنند و در لحظه تصمیم می گیرند…

خبرگزاری فارس: محمدعلی شایسته‌نیا عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تاکید کرده است، مسئله اصلی برای جریان اصولگرایی در حال حاضر انجام وحدت است و باید تلاش شود اکثریت اثرگذار اصولگرایی در مجلس آینده حاکم شود.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرآنلاین با هشدار به سیاسیون مبنی بر لزوم جدی گرفتن خطر پوپولیسم اظهار داشت: موضوع رشد پوپولیسم یکی از خطرات اصلی انتخابات اسفندماه مجلس و حتی انتخابات آتی است. بنابر شرایط ویژه‌ای که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، امکان ظهور و بروز پوپولیست ها در انتخابات وجود دارد. ممکن است این جریان به صورت یک فهرست مشخص از جانب برخی از چهره‌های سیاسی نزدیک به آقای احمدی‌نژاد نباشد، هرچند این جریان هم یک خطر است اما امکان دارد افرادی به صورت انفرادی در حوزه‌های انتخاباتی کوچک که البته بخش عمده مجلس را هم همین افراد تشکیل می‌دهند با شعارهای پوپولیستی وارد صحنه شوند.

او با تاکید بر اینکه خطر واقعی در حوزه‌های انتخاباتی کوچک‌تر نهفته است، تاکید کرد:از این حوزه‌ها ممکن است افرادی به پیروزی در انتخابات برسند که هیچگونه سابقه سیاسی و مدیریتی روشنی در کشور نداشته باشند و صرفا با برخی از شعارهای عامه‌پسند و با توجه به غیبت جریان‌های سیاسی اصلی کشور در این حوزه‌ها، موفق به کسب آرا شوند. بارها گفته‌ام، یک مجلس دارای اکثریت اصلاح‌طلب برای اصولگرایان بهتر از یک مجلس پوپولیسم است و بالعکس.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات مربوط به فهرست سه نفره اصولگرایان در قم برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: شورای هماهنگی اصولگرایان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا ۲۶ نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم در قم در لیست اصولگرایان رای دادند.  برای نفر سوم هم اعلام کردند که هر یک از اصولگرایان می‌خواهد در قم کاندیدا شود، ‌رزومه‌اش را بیاورد، ۱۲ نفر رزومه خود را به شورای هماهنگی اصولگرایان قم ارائه کردند… بعد از انجام مصاحبه‌ها و رای‌گیری ۴ نفر انتخاب شدند…علیرضا زاکانی، روانبخش، محسن موحدی و آقامیری… علیرضا زاکانی بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان قم در انتخابات مجلس یازدهم انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در نشست یک‌روزه شورای مرکزی با دبیران و نمایندگان استانی جمعیت در تاریخ پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۹۸  اهم تصمیمات شورای وحدت اصولگرایان را مورد مداقه و بحث و بررسی قرار داد.  در این نشست ضمن استماع گزارش نمایندگان استانی و بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی پیاده‌سازی استراتژی آن شورا با حفظ پایبندی بر اصول بر جلوگیری از هرگونه انشقاقی که به وحدت اصولگرایان خدشه وارد کند تاکید کرد و در پایان بیانیه‌ای صادر کرد.

حبیب‌الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در این جلسه تصریح کرد: هدف ائتلاف اصولگرایان این است که وحدت کاملی در جریان اصولگرایی در سطح کشور شکل بگیرد.  وی همچنین از اهداف این ائتلاف، به جوانگرایی و توجه به قشر زنان و همچنین ایجاد وحدتی فراگیر درون جریان اصولگرایی اشاره کرد و افزود: تا جایی که بتوانیم تلاش می کنیم در ائتلاف اصولگرایان در جهت تحقق وحدت گام بر داریم.

در ادامه این جلسه جواد منصوری، عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: داشتن روحیه ضد فساد و فساد ستیزی برای مسئولین از ضروریات مسئولان نظام جمهوری اسلامی است که لازم است جریان اصولگرایی در برنامه های آینده در انتخاب گزینه های نمایندگی مجلس این موضوعات را لحاظ کنند.

محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام نیز در این جلسه اظهار داشت: نمایندگان و خبرگان ملت باید نیازهای ملت را بدانند و درک کنند و اینکه مردم دارای مشکلات فراوانی هستند و بسیاری از مردم دچار فقر شده اند و نمایندگان مجلس اگر این مسائل و مشکلات را درک نکنند و نفهمند نمی توانند مشکلات مردم را حل کنند. وی با بیان اینکه از تخصص های مورد نیاز مجلس حقوق، اقتصاد و مسائل اجتماعی است، گفت: مردم در حال حاضر در شرایط سختی و دشواری و تنگناهای اقتصادی هستند.

محمدعلی شایسته‌نیا عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: مسئله اصلی برای جریان اصولگرایی در حال حاضر انجام وحدت است و باید تلاش شود اکثریت اثرگذار اصولگرایی در مجلس آینده حاکم شود.

به گزارش تارنمای جهان نیوز، محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه دستخط درخصوص فراخوانی که به برای ایجاد نواصولگرایان داده بود، توضیح داد: واقعیت این است که اگر تاریخ زندگی من را نگاه کنید من هیچگاه در زندگی خودم دلبستگی به جریانات سیاسی به عنوان یک جریان حزبی نداشته‌ام. آن چیزی که همیشه دغدغه من بوده، همان آرمان‌هایی بود که در آغاز جوانی از امام عزیزمان دریافت کردیم و آن اسلام سیاسی که حضرت امام برای ما تبیین فرمودند و در ادامه‌اش هم حضرت آقا به درستی آن مسیر را تبیین کردند و ادامه دادند با شرایطی که در کشور و جهان و منطقه بود. دغدغه من همیشه این بوده که دنبال می‌کردم. لذا اگر این نگاه را امروز به جوانان دارم، با همان نگاه دارم.

بحث من از این جهت روی مجلس بوده و تاکید کردم که مجلس در راس امور است؛ این فرموده حضرت امام (رضوان الله علیه) است ولی امروز شاهد هستیم مجلس به هر دلیلی که بیشتر فکر می‌کنم به کارنامه خود مجلس بازمی‌گردد، در راس امور نیست. خب ما در اسفند می‌خواهیم گام ۴ ساله برداریم و خیلی مهم است که این گام را درست برداریم. من در همین تاکیدی که در حوزه مجلس داشتم، گفتم مهم است که مردم ما افرادی را به مجلس بفرستند که دغدغه مردم را داشته باشند، دغدغه آرمان‌های انقلاب را داشته باشند.

روزنامه صبح نو در سرمقاله امروز خود با استقبال از سخنان قالیباف در برنامه دستخط نوشت: مصاحبه دکتر قالیباف با برنامه دستخط نشان می‌دهد که جریان انقلابی برای آنکه بتواند عقب‌ماندگی‌های کشور را جبران کند، هم نیاز به بینش جدید دارد و هم نیاز به قدرت اداره و انگیزه کار…اینکه آقای قالیباف تاکید کردند که با برنامه و کار می‌توان تحول در اقتصاد ایجاد کرد، می‌تواند مردم را به آینده امیدوار کند. خود ایشان هم در نهادهای مختلف همان‌طور که سردار حاجی‌زاده اشاره کردند چنین روحیه‌ای از خود نشان دادند. در انتخابات‌های آینده تلفیق ایده و بینش با کار و مدیریت است که می‌تواند موجب اعتماد مردم به انقلابیون و گره‌گشایی از امور شود.

رصد جریان مقابل

حسین کنعانی‌مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره طرح سرا به نامه نیوز گفت: قبل از این نظرسنجی باید در یک نظرسنجی روشن، پایگاه اجتماعی جبهه اصلاحات مورد ارزیابی قرار بگیرد و بدون پاسخ به این پرسش گام‌برداشتن در مسیر انتخابات به بن‌بست می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی اصلاح طلبان از روند تعیین صلاحیت ها، افزود: مهم‌ترین مشکل جبهه اصلاحات پیش از عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان ناتوانی در اقناع افکار عمومی است. البته این نکته را هم باید ذکر کنم که بخش عمده‌ای از بحث ردصلاحیت جنگ روانی اصلاح‌طلبان است تا در صورت شکست در انتخابات مسئولیت را بر عهده شورای نگهبان بیندازند.

روزنامه کیهان در ستون نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای با دستاویز قرار دادن اختلافات اصلاح طلبان بر سر طرح سرا نوشت: اردوگاه اصلاحات بیش از هر زمان دیگر ناآرام و متشتت است.

روزنامه وطن امروز نیز با اشاره به این طرح نوشته است: پیدا کردن راهکاری برای برون‌رفت از انجماد سیاسی و احیای وجهه اجتماعی برای بالا بردن احتمال پیروزی مجدد در انتخابات اسفندماه را می‌توان خلاصه دغدغه این روزهای اصلاح‌طلبان دانست.

سرای اختلاف؛ عنوان گزارشی از روزنامه صبح نو است که در بخشی از آن آمده است: با وجود برخی دفاع‌ها از این طرح، مخالفت‌های زیادی نیز با آن شده است؛ جبهه‌گیری‌ای که موجب تشدید تناقض‌ها در جبهه اصلاحات شده است.

منبع: ایرنا

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *