طراحی الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی

نویسندگان: حاجی پور، بهمن؛ حسینی، سید محمود؛ زارع، ساسان؛

مجله: چشم انداز مدیریت دولتی » پاییز ۱۳۹۵ – شماره ۲۷ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۲۵ صفحه – از ۱۵ تا ۳۹)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

امروزه انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین عرصه مشارکت سیاسی، شاخص مردمی‌بودن هر حاکمیت را به محک می‌گذارد. در نظام‌های مردم‌سالار، کسب بیشترین آرا و پیروزی در انتخابات همواره جزو دغدغه‌های اصلی جریان‌های سیاسی بوده است. بازاریابی سیاسی در دهه‌های اخیر به‌عنوان ابزار تحقق پیروزی در انتخابات کاربردی دوچندان یافته است؛ به‌گونه‌ای که پیروزی جریان‌های سیاسی در انتخابات تا حد زیادی به استفاده موثر این گروه‌ها از مدل‌های بازاریابی سیاسی برمی‌گردد. در این پژوهش کوشیده شد تا الگویی بومی از بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی ایران ارائه شود. در این پژوهش از رویکرد ظاهرشونده «نظریه‌پردازی داده‌بنیاد» استفاده شد. نتایج مصاحبه عمیق با ۱۳ نفر از خبرگان حوزه انتخابات محلی در تهران نشان داد که ۱٫ ملزومات حضور موثر حزب در رقابت سیاسی؛ ۲٫ نیازشناسی بازار رای؛ ۳٫ طراحی محصول متناسب با مطالبه اصلی بازار رای؛ ۴٫ بازاریابی و تبلیغات اثربخش محصول سیاسی؛ ۵٫ فروش ایده/کاندیدا و ۶٫ پایش مستمر محیط، ابعاد الگوی بازاریابی سیاسی در انتخابات محلی را رقم می‌زنند.

بازاريابی سیاسی؛ انتخابات محلی؛ نظريه پردازی داده بنیاد

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *