شناسایی و طبقه بندی عوامل مؤثر بر انتخاب نشان سیاسی با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری

نویسندگان: ابراهیمی، ابوالقاسم؛ علوی، سید مسلم؛ نجفی سیاهرودی، مهدی؛ مسیبی، علیرضا؛

مجله: پژوهشنامه علوم سیاسی » زمستان ۱۳۹۴ – شماره ۴۱ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۳۱ صفحه – از ۷ تا ۳۷)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

مقاله حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی کاربردی به بررسی عواملی که می تواند بر انتخاب نشان های سیاسی از جانب رای ­دهندگان موثر باشد، پرداخته است. ۵۶۰ پرسشنامه در میان کسانی که تصمیم داشته­ اند در انتخابات ریاست ­جمهوری ۱۳۹۲ شرکت کنند در سه شهر تهران، شیراز و رشت توزیع گردید. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (۷۹%) استفاده شد. یافته ­ها نشان داد که مهم­ترین عوامل موثر در انتخاب برند سیاسی رییس­ جمهور، شامل ویژگی هایی همچون قانون­مداری، مشورت ­پذیری، نقدپذیری، سخنرانی در میان اقشار مختلف جامعه و برگزاری جلسه رودررو با مردم می گردد. همچنین نتایج نشان داد که از نظر بزرگ­ترین خوشه رای ­دهندگان عواملی مانند درک نیاز مردم، تخصص کاری و قدرت بیان و توانایی در سخنرانی دارای بیشترین اهمیت و ویژگی هایی همچون ظاهر نامزد (پوشش، چهره و فیزیک بدنی)، حزب یا گروهی که نامزد به آن تعلق دارد و دارا بودن شعار یا نماد متمایز از سایر نامزدها کم­ترین اهمیت را در انتخاب رییس ­جمهور داشته است.

بازاریابی سیاسی، نشان شخصی، نشان سیاسی، انتخابات ریاست جمهوري

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *