نویسندگان: ابراهیمی، ابوالقاسم؛ علوی، سید مسلم؛ نجفی سیاهرودی، مهدی؛ مسیبی، علیرضا؛
مجله: پژوهشنامه علوم سیاسی » زمستان ۱۳۹۴ – شماره ۴۱ علمی-پژوهشی/ISC (۳۱ صفحه – از ۷ تا ۳۷)
مقاله حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی کاربردی به بررسی عواملی که می تواند بر انتخاب نشان های سیاسی از جانب رای دهندگان موثر باشد، پرداخته است. ۵۶۰ پرسشنامه در میان کسانی که تصمیم داشته اند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ شرکت کنند در سه شهر تهران، شیراز و رشت توزیع گردید. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (۷۹%) استفاده شد. یافته ها نشان داد که مهمترین عوامل موثر در انتخاب برند سیاسی رییس جمهور، شامل ویژگی هایی همچون قانونمداری، مشورت پذیری، نقدپذیری، سخنرانی در میان اقشار مختلف جامعه و برگزاری جلسه رودررو با مردم می گردد. همچنین نتایج نشان داد که از نظر بزرگترین خوشه رای دهندگان عواملی مانند درک نیاز مردم، تخصص کاری و قدرت بیان و توانایی در سخنرانی دارای بیشترین اهمیت و ویژگی هایی همچون ظاهر نامزد (پوشش، چهره و فیزیک بدنی)، حزب یا گروهی که نامزد به آن تعلق دارد و دارا بودن شعار یا نماد متمایز از سایر نامزدها کمترین اهمیت را در انتخاب رییس جمهور داشته است.
بازاریابی سیاسی، نشان شخصی، نشان سیاسی، انتخابات ریاست جمهوري