بررسی تأثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رأی دهندگان

نویسندگان: خیری، بهرام؛ قاسمی، بهروز؛ میرابی، وحید رضا؛ قلی پور سنگلجی، پویا؛

مجله: مدیریت بازاریابی » پاییز ۱۳۹۰، سال ششم – شماره ۱۲ ‏(۱۴ صفحه – از ۹۹ تا ۱۱۲)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

تمايل بيش از پيش دولت ها به برقراري يك نظام دموكراتيك حتي تنها در قالب كلمه جمهوري، مشاركت عامه جامعه در فرآيند انتخابات را اجتناب ناپذير مي كند. از سويي ديگر، بي تفاوتي روزافزون ملتها نسبت به تعيين سرنوشت خويش در تمام دنيا، حكومت ها را با چالشي جدي رو به رو كرده است. لذا غالب سياسيون برآنند تا در ابتدا جهت مشاركت در انتخابات به ايجاد انگيزه در ميان عامه جامعه همت گمارند و سپس با به كارگيري تدابيري جهت تصاحب كرسي هاي قدرت، مورد اعتماد مردم واقع شوند. بازاريابي سياسي از جمله مفاهيمي است كه با در اختيار گذاشتن ابزارهايي به مدد فعالان حوزه سياست آمده است. اين پژوهش به بررسي تاثير ابزارهاي سنتي بازاريابي سياسي بر رفتار راي دهندگان از منظر نخبگان سياسي پرداخته است. در اين تحقيق ابزارهاي بازاريابي سياسي به شاخصهايي تقسيم و تاثير شاخصها بر رفتار راي دهندگان با استفاده از پرسشنامه اي مشتمل بر ۲۵ پرسش مورد بررسي قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و از نظر روش جزو تحقيقات توصيفي از نوع پيمايشي ميباشد كه به صورت ميداني انجام شده است. دانشجويان و اساتيد مقاطع تحصيلات تكميلي رشته هاي مديريت و علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي تهران مركزي و علوم تحقيقات تهران به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شده است. روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي و حجم نمونه ۳۴۳ نفر بوده است. يافته هاي تحقيق، تاثير استفاده از ابزارهاي سنتي بازاريابي سياسي بر رفتار راي دهندگان را البته متفاوت از يكديگر تاييد مي كند. لذا به نظر مي رسد با عنايت به كاهش انگيزه ملتها در فرآيند انتخاب حكام خود، يافته هاي پژوهش حاضر كه براي اولين بار در ايران انجام گرفته است، مي تواند در افزايش مشاركت مردم در جريان انتخابات كارساز افتد.

نظام دموكراتيك، بازاريابي، سياست، بازاريابي سياسي، رفتار راي دهندگان

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *