نام کتاب: Brand management: research, theory and practice

نویسندگان: Tilde Heding, Charlotte F. Knudtzen & Mogens Bjerre

انتشارات: Routledge

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹

معرفی: برند يك دارايي ناملموس و راهبردي براي صاحبانش محسوب مي‌شود. برند بر روي روابط ميان انسان‌ها، كسب‌وكارها و حتي كشورها به گونه‌اي سايه افكنده كه بعضاً يك كشور را با نام يك برند خاص مي‌شناسند. مفهوم برند هرگز در نشان تجاري، رنگ‌ها، نمادها، شعارها و… خلاصه نمي‌شود بلكه مفهومي كلان و چندبعدي است كه در بسياري زمينه‌ها پيشتاز تغییراتی عظیم می‌شود. برندها در تمامي فعاليت‌هاي بازاریابی و غیربازاریابی صاحبان آنها نمود پیدا می‌کند. همین اهمیت برندها باعث شده است که آنها در طول حیات خود با چالش‌ها و تحولات اساسی روبرو بشوند. یک خلاء نظری قابل توجه در ادبیات پژوهشی مربوط به برند آن است که نگاه کارکردی در مطالعات و پژوهش‌های متعدد برند و برندسازی حاکم بوده است بدین معنا که توجه لازم به سیر شکل‌گیری برند از ابتدا تا کنون از دیدگاه علمی و نظری اختصاص نیافته است؛ این کتاب از این حیث بسیار حائز اهمیت است.

کتاب «مدیریت برند: پژوهش، تئوری و عمل» در سه بخش و ۱۱ فصل توسط سه نفر از اساتید و مدیران حوزه برند به نگارش درآمده است. بخش اول(فصول۱تا۳) به طور متمرکز به تعاریف برخی کلیدواژگان و مفاهیم مهم در مدیریت برند پرداخته است. شاید بتوان فصل۳ کتاب را مبنایی برای درک سایر فصول دانست چرا که دو پارادایم غالب در مدیریت برند از سال۱۹۸۵ تا ۲۰۰۶ را روایت می‌کند؛ پارادایم‌هایی که منجر به شکل‌گیری هفت رویکرد پژوهشی متفاوت نسبت به برند می‌شود.

بخش دوم کتاب شامل فصول۴تا۱۰ می‌شود که به صورت جداگانه به تشریح مبسوط هر کدام از هفت رویکرد نسبت به برند می‌پردازد. یکی از نقاط قوت کتاب که در این بخش برجسته می‌شود، یکپارچگی روش تشریح رویکردها است. بدین صورت که مطالب مربوط به هر رویکرد در چهار لایه مجزا گردآوری شده است: مفروضات، نظریه، روش‌ها و داده‌ها، و مفاهیم مدیریتی. نویسندگان با این کار نه تنها پیوستگی مطالب را در کل کتاب تقویت کرده‌اند بلکه با فراهم کردن زمینه مقایسه میان رویکردها توسط خوانندگان، به درک بهتر محتوای کتاب اهتمام ورزیدند.

بخش سوم کتاب که تنها یک فصل(فصل۱۱) را به خود اختصاص داده است، به طبقه‌بندی رویکردهای هفت‌گانه نسبت به مدیریت برند در قالب مفاهیم کلیدی و همچنین چهار الگوی متمایز مدیریت برند بر اساس دو متغیر برندمحوری و مشتری‌محوری می‌پردازد. مرور فصول یازده‌گانه این کتاب، خوانندگان و تحلیل‌گران را با اهمیت غیرقابل‌انکار برند و برندسازی نه تنها در حوزه تجاری و اقتصادی بلکه در سایر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آشنا می‌کند. برندسازی امروزه تا عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری در سازمان‌های ملی و بین‌المللی پیش رفته است و نمی‌توان آن را جدای از فعالیت‌های روزمره دانست. شاید بتوان گفت یکی از دلایل موفقیت ورود بازاریابی به سیاست و سیاست‌ورزی، کاربرد برند و برندسازی است. بنابراین این کتاب می‌تواند برای درک ابتدایی و البته ریشه‌ای نسبت به برند برای خوانندگان راهگشا باشد.

این کتاب تحت عنوان «مدیریت برند: پژوهش، تئوری و عمل» توسط «نشر فوژان» ترجمه شده و در دو چاپ در سال‌های ۱۳۹۴و۱۳۹۵ روانه بازار شده است.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *