گزارش کارگاه آموزشی مروری بر بازاریابی سیاسی

سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های تخصصی المپیاد دانشجویی آقای کاندیدا با سخنرانی آقای دکتر محمدامین باقری در روز دوشنبه دوم دی ماه برگزار گردید.

سومین کارگاه از مجموعه کارگاه های تخصصی المپیاد دانشجویی آقای کاندیدا با سخنرانی آقای دکتر محمدامین باقری در روز دوشنبه دوم دی ماه برگزار گردید. در این نشست که با موضوع «مروری بر بازاریابی سیاسی» در تالار آیت الله مهدوی کنی (رحمت الله علیه) برگزار شد، آقای دکتر باقری نکاتی پیرامون ابعاد مختلف بازاریابی سیاسی و افکار عمومی بیان نموده و با ذکر مصادیق کاربردی، رویکردهای گوناگون کمپین های انتخاباتی را بررسی نمودند.

این پژوهشگر هسته بازاریابی مرکز رشد در ابتدای جلسه به بررسی مفهوم و سابقه بازاریابی سیاسی پرداختند. در پاسخ به اینکه بازاریابی سیاسی را می توان به عنوان دانش در نظر گرفت یا فن و هنر، اشاره داشتند که بازاریابی سیاسی به عنوان یک دانش برای چند دهه است که در فضای دانشگاهی وارد شده است اما بازاریابی سیاسی به عنوان فن و هنر، امری بوده که از ابتدای زندگی اجتماعی همراه انسان بوده و در واقع این مفهوم می تواند به عنوان یک نفوذ اجتماعی موثر استفاده شود.

ایشان در ادامه نکاتی پیرامون مفهوم افکار عمومی و ارتباط آن با بازاریابی سیاسی بیان کرده و مصادیقی را از آیات قرآن کریم در این باب تشریح نمودند. در حقیقت نزاع افکار عمومی ریشه‌ عمیقی در تاریخ بشر دارد و از زمانی که جریان حق و جریان باطل مقابل همدیگر قرار گرفتند این امر شروع شده است و ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال در داستان حضرت موسی علیه السلام و فرعون، با وجود اینکه فرعون فردی مستبد و مستکبر بوده است اما از آیات قرآن کریم برمی آید که او مجلس استشاری داشته و از طرق مختلف به دنبال جلب افکار عمومی و انحراف آن ها از دعوت الهی حضرت موسی بوده است.

استاد بازاریابی سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) افزودند که مسئله تصویر در ساخت ذهنی افکار عمومی تاثیر به سزایی دارد. به عبارت دیگر هر چقدر تصویر کاندیدا در ذهن مردم آن طور که ستاد او می خواهد باشد، موفقیت وی بالاتر می رود. وی در ادامه به تاثیر نقش تحقیقات بازار در پیروزی های انتخاباتی اشاره کرده و تاکید نمودند که کمپین ها میبایست با انجام تحقیقات همراه بوده و با توجه به نیازهای روز جامعه طراحی شود. در واقع شناخت بهتر افکار عمومی می تواند نتیجه انتخابات را به نفع شما تغییر دهد.

سپس دکتر محمدامین باقری به بررسی مصادیقی از انتخابات های گذشته مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری پرداخته و روش ها و استراتژی هایی را که ستادها در دوره های سابق برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود در پیش گرفته اند، واکاوی نمودند. ایشان فهم بخش بندی بازار رای دهی و اینکه مناطق مختلف و اقشار گوناگون ممکن است رأی های متنوعی داشته باشند را امری مهم در بازاریابی سیاسی دانسته و تشخیص این بخش ها و به کارگیری آن ها را در طراحی کمپین انتخاباتی ضروری دانستند.

در پایان این کارگاه که همراه بود با ارائه توامان مباحث نظری و فنون کاربردی حوزه بازاریابی سیاسی، دانشجویان شرکت کننده در المپیاد آقای کاندیدا سوالات خود را در این باره از آقای دکتر باقری پرسیده و به گفتگو تعاملی با ایشان پرداختند. در پایان جلسه به شرکت کنندگان یادآوری شد که با پایان این کارگاه، فرصت گروه ها برای طراحی طرح کمپین آغاز شده و تیم ها میبایست تا یکشنبه هفته آتی طرح خود را با توجه به نکات بیان شده در کارگاه ها آماده نمایند.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *