در عصر اطلاعات، موفقیت فقط به اینکه ارتش چه کسی پیروز میشود بستگی ندارد، بلکه به اینکه
چه کسی برنده میشود نیز بستگی دارد.
جوزف نای، نظریهپرداز
در جدیدترین یادداشت خود مینویسد:In an information age, success depends not only on whose army wins, but also on whose story wins.
در عصر اطلاعات، موفقیت فقط به اینکه ارتش چه کسی پیروز میشود بستگی ندارد، بلکه به اینکه
چه کسی برنده میشود نیز بستگی دارد.در واقع نای به
اشاره دارد. یکی از مهمترین کابردهای در عصر حاضر، ارائه روایت اول است؛ کسی که روایت اول را در رویدادها ارائه میکند، بخش اصلی نبرد اطلاعاتی را از آن خود میکند.در چنین دورانی، حتی قدرت سخت نیز برای نشان دادن پیروزی خود، به قدرت نرم نیاز دارد؛ و روشی که بتوان قدرت نرم یک کشور را گسترش داد، چیزی جز دیپلماسی عمومی نیست.
نمونه بارزی از این جنگ روایت را میتوان در علمیات آزادسازی حلب
از جنگال تروریستها مشاهده کرد؛ در حالی که جبهه مقاومت در این عملیات با تروریستهای النصره مبارزه میکرد، رسانههای جریان اصلی و جریان عربی و عبری، تمام عزم خود را جزم کردند تا با مظلومنمایی، مسلحین را مردم و شهروندان عادی نشان دهند. اینگونه شد که علیرغم آزادسازی مردم حلب، افکار عمومی به واسطه با این عملیات مخالفت کرد و و سوریه را محکوم کرد.منبع: دیپلماسی عمومی
لینک کوتاه: