ناآرامی های عراق و پروپاگاندای ضد ایرانی در رسانه های عربستان

ناآرامی ها و تظاهرات در عراق از روز سه شنبه در بغداد شروع شد و اعتراض کنندگان در جریان این ناآرامی ها نسبت به سوء مدیریت مقامات سیاسی و‌ عدم رسیدگی به فساد اداری و بیکاری شعار سر می دهند.

ناآرامی ها و تظاهرات در عراق از روز سه شنبه در بغداد شروع شد و اعتراض کنندگان در جریان این ناآرامی ها نسبت به سوء مدیریت مقامات سیاسی و‌ عدم رسیدگی به فساد اداری و بیکاری شعار سر می دهند. این سلسله ناآرامی ها که اینک ‌مناطقی ورای بغداد را در بر گرفته پس از دو اتفاق به وقوع پیوست. نخست سرکوب اجتماع فارغ التحصیلان دانشگاهی در بغداد و انتقال ژنرال عبدالوهاب الساعدی رئیس خدمات مبارزه با تروریسم عراق به وزارت دفاع.

طبق اعلام‌ منابع مختلف سطح خشونت بکار رفته توسط نیروهای دولتی و عدم مدیریت اعتراضات کاملا مشهود بوده تاجاییکه ظرف ۴۸ ساعت گذشته در درگیری میان معترضان دولتی و نیروهای امنیتی در بغداد، پایتخت و برخی شهرهای دیگر عراق مانند دیوانیه ، ناصریه و ‌نجف دست ‌کم ۱۸ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. این در حالی است که مشکلات عظیم اقتصادی عراق با رفت و ‌آمد دولت های گوناگون تغییری نکرده و این پرسش برای عامه مردم عراق شکل گرفته است که صادرات روزانه بیش از ۳ و نیم میلیون بشکه نفت و‌ عواید حاصل از آن به کجا رفته و‌ چرا بازخورد ملموسی در فرآیند اقتصادی این کشور نداشته است.

البته روی دیگر موضوع، موج سواری رسانه های محور ضد ایرانی و ‌بکارگیری عناصر معلوم الحال برای بهره برداری ازین ناآرامی ها به عنوان اهرمی ضد ایران است. طبعا اعتراضات به وضعیت معیشت و ‌اقتصاد بیمار عراق حق شهروندان این کشور بوده اما مطرح شدن نام ایران در این بین موضوعی غیر مربوط تلقی می شود زیرا که ایران مجری سیاست های اقتصادی در عراق نیست و این کشور همسایه خود نیز دارای دولت و دستگاه اداری مرتبط با خود می باشد. ازین روی اگر بحث حضور ایران در عراق مطرح است و ‌اگر این امر سبب تشدید اوضاع(؟!) گردیده پس چرا سلسله اقدامات سایر کشورها اعم از ترکیه ، عربستان و یا ایالات متحده که در تعارض با حق حاکمیت ملی عراق می باشد مورد توجه معترضین نیست!

پی نوشت: فیلم کوتاهی از موج سواری شبکه تلویزیونی الحدث عربستان سعودی (زیر مجموعه شبکه العربیه) که در آن تعدادی از عراقی ها شعار می دهند : ایران بیرون بیرون ، بغداد آزاد آزاد

 

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *