بازاریابی سیاسی و فرآیند تصمیم گیری رای دهندگان؛ مطالعه‌ی موردی: جوانان رای دهنده اصفهانی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

نویسندگان: عابدی اردکانی، محمد؛جاوری، علیرضا 

مجله: فصلنامه‌ علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی، بهار ۱۳۹۶، دوره سوم، شماره ۱، (۲۵ صفحه -از ۱۷۷ تا ۲۰۲)

 

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

در هر دوره انتخابات، احتمال حضور سه نوع رأی دهنده وجود دارد: الف) آنهایی که طرفدار یک حزب یا یک نامزد سیاسی هستند ب) آنهایی که طرفدار نیستند و در انتخابات مختلف نظر خود را عوض میکنند و ج) آنهایی که قبلا رأی نداده اند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که: “آیا بین سه گروه رأی دهنده مذکور و عوامل تصمیم گیری آنها (۱- درگیری ذهنی ۲- جستجوی اطلاعات ۳- دانش ۴- وفاداری ۵- اطمینان ۶- رضایت و ۷- ثبات) رابطه معناداری وجود دارد؟” هدف از این پژوهش نیز “بررسی تاثیر نوع تصمیم گیری رأی‌دهندگان بر عوامل تصمیم گیری آنان با استفاده از تکنیکهای بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان است. جامعه آماری این پژوهش ۳۲۰ نفر از جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال شهر اصفهان است که به صورت خوشه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بین متغیرهای “درگیری ذهنی”، “دانش”، “وفاداری”، “رضایت” و “ثبات” با سه گروه رأی دهنده فوق رابطه معنادار وجود دارد؛ ولی بین دو متغیر “دانش” و “اطمینان” با سه گروه مذکور رابطه معنادار دیده نمیشود.

بازاریابي، جوانان اصفهاني، رفتار مصرف کنندگان، تصمیم گیري، رأي دادن

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *