تبیین انگیزه پنهان در رفتار رأی دهی مردم

نویسندگان: محمدیان، محمود؛ یوسفی، رسول؛

مجله: آفاق امنیت » پاییز ۱۳۹۳ – شماره ۲۴ علمی-پژوهشی/ISC ‏(۱۸ صفحه – از ۱۷۹ تا ۱۹۶)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده مقاله

تکانه های محیطی سبب افزایش احساس نیاز روزافزون به درک نیازهای مردم شده است . افراد با سلیقه ها، نیازها و تجارب مختلف ، هر یک با توجه به محدودیت های خود، اقدام به انتخاب می کنند. از این رو احزاب و جریان های سیاسی برای برنامه ریزی باید سلایق ، نیازها و دغدغه های فردی و عمومی را درک کنند تا در برهه های زمانی بتوانند اقدامات صحیحی انجام دهند. بنابراین شناخت رفتار سیاسی شهروندان و الگوی مشارکت آنها برای احزاب و سیاست مداران از اهمیتی ویژه برخوردار است . اما تحلیل رفتار سیاسی مردم ایران و تبیین انگیزه های پیدا و پنهان آنها در انتخاب یک فرد یا یک جریان ، به علت شرایط خاص اجتماعی آنان بسیار پیچیده است . به بیان دیگر جامعه ایران ، جامعه ای پویا و در حال تحول است ؛ بدین سبب رفتار رای دهندگان و جریان های مختلف اجتماعی در آن بسیار پیچیده خواهد بود. در این مقاله با استفاده از روش مطالعه داده بنیاد و با رویکرد تحلیل محتوا، مبحث رفتارشناسی مردم با تاکید بر انگیزه های پنهان آنها در رفتار سیاسی شان در استان تهران مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن در قالب شش محور اقتصادی ، سیاسی داخلی ، فرهنگی ، امور بین الملل ، ویژگی ها و منش فردی و انجام ندادن کارهای ناشایست احصا شده است .

بازاریابی سیاسی، رفتارشناسی، انگیزه پنهان

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *