تهیه و تدوین: سروش سیاری
همکاران: مصطفی آقاجانی، حسن وکیل زاده، حسام الدین نعمتی، سعید نادری اصل
استاد هادی: دکتر محمدامین باقری
اظهار نظر کنندگان: دکتر نادر جعفری، دکتر ابوذر گوهری مقدم، محمدمهدی حسین زاده
سند، برنامه، چشمانداز و ترسیم افق در بازاریابی سیاسی جایگاه مهمی دارد. این اهمیت به مرور و با علمیتر و
رقابتیتر شدن مبارزات سیاسی افزایش پیدا میکند. سندنویسی دولتها را قادر میسازد تا در راستای تبادلات
مستمر سیاسی خود با بازیگران سیاسی و در بستر بازار سیاسی، موفقیت بیشتری را با تعیین استراتژی اثربخش و
مدیریت افکار عمومی به نمایش بگذارند. هر چند انتخابات فرصت مناسبی برای ارائه یک برنامه جامع و نشان
دادن ظرفیتهای کافی برای پاسخگویی به دغدغههای افکار عمومی نیست اما دولت سیزدهم اهتمامی جدی از
ابتدای کسب کرسی برای این موضوع از خود نشان داد. سند تحول دولت مردمی شاید مهمترین سند دولت
سیزدهم است که تا حد زیادی مبیّن و روشنگر مواضع، تصمیمات و مطلوبیتهای متولیان دولت و از جمله
شخص رئیس جمهور میباشد. با توجه به ابهام گفتمانی یا به تعبیر دقیقتر خرده گفتمانی دولت سیزدهم ذیل نظام
اسلامی، سند مذکور این امید را در میان تحلیلگران تقویت میکرد که از طریق آن بتوان این نقص را رفع کرد و
تکلیف بسیاری از امور برای آحاد مردم روشن شود و از این رهگذر برنامه مکتوب بازاریابی سیاسی دولت که
عبارت است از منهج و بستر تحقق وعدههای انتخاباتی برای تحول در اداره کشور، قابل نظارت و ارزیابی قرار
بگیرد. با توجه به جایگاه این سند در تحقق اهداف دولت، بررسی آسیبشناسانه آن از منظر بازاریابی سیاسی
میتواند زمینه را برای اثربخشی بیشتر و به روزرسانی پیوسته آنچنان که در مقدمه سند نیز از آن استقبال شده است فراهم نماید.
دولت سیزدهم، سند تحول، بازاریابی سیاسی.