مهمترین توصیه رهبر انقلاب به فرماندهان کل سپاه

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در جمع پاسداران ایران، سخنانی ایراد کردند که به هر لحاظ دارای ابعاد بسیار مهمی است.

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در جمع پاسداران ایران، سخنانی ایراد کردند که به هر لحاظ دارای ابعاد بسیار مهمی است. در رسانه‌های عمومی و سیاست‌زده متاسفانه آن بخش از سخنان ایشان که مربوط به برجام، عدم مذاکره با امریکا، تداوم تعلیق تعهدات هسته‌ای کشور و همچنین دیگر مسائل اقتصادی مدنظر و توجه قرار گرفت، اما فرمانده کل قوا، فارغ از این مسائل در خلال توصیه‌های هشت‌گانه خود به فرماندهان ارشد سپاه ایران، یک توصیه بسیار مهم و راهبردی کردند که هر چند در چند دهه گذشته به لحاظ عملیاتی در حال انجام بوده، اما در حوزه گفتاری این نخستین بار است که رهبر انقلاب آن را مطرح و به‌عنوان یک توصیه به سپاه پاسداران به‌عنوان مجری ابلاغ رسمی می‌کنند.

این توصیه، به لحاظ اولویت‌بندی، سومین توصیه فرمانده کل قوا به فرماندهان سپاه بود که نشان از اهمیت آن دارد. در واقع، توصیه سوم رهبر انقلاب به سپاه پاسداران «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» بود. ایشان با بیان «اینکه نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم، افزودند: نگاه وسیع فرامرزی که مسوولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود اما برخی متوجه این مساله نیستند.» کلمات آخر، هر کدام دنیایی از بار معنایی و راهبردی دارند که ضرورت بررسی و تئوریزه شدن دارد.

بر این اساس باید گفت: جغرافیای مقاومت محدود به منطقه آسیای غربی نخواهد بود و علی‌القاعده باید گسترش پیدا کند؛ ایران امروز آن اندازه قدرتمند است که منطقه برای آن چهار دیواری محسوب می‌شود، به عبارت دیگر امروز همه منطقه حیات خلوت ایران است؛ مسوولیت این نگاه وسیع فرامرزی با سپاه است، بر این اساس باید انتظار داشت که تشکیلات این حوزه گسترش بیشتری پیدا کند. عمق راهبردی کشور امروز اصفهان، تهران، فارس، یزد و سمنان نیست، بلکه این عمق راهبردی در شعاع مرزها در نظر گرفته شده است؛ اینکه رهبر انقلاب از «واجب‌ترین واجبات» سخن گفتند، بنابراین باید گفت ما باشد شاهد دستور کاری جدید در این حوزه باشیم.

واضح و مبرهن است که یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلاتی که امریکایی‌ها امروز با ایران دارند و اروپایی‌ها نیز واشنگتن را در این مسیر همراهی می‌کنند، همین حوزه نفوذ و قدرت منطقه‌ای کشورمان است. آنها با همه چیز ایران کنار می‌آیند، اما با گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران به هیچ عنوان کنار نخواهند آمد، دلیل این مساله نیز روشن است چرا که هر چه حوزه نفوذ شما بیشتر باشد، قدرت اثرگذاری سیاسی و ژئوپلتیک شما بیشتر خواهد بود، کما اینکه دستاوردهای اقتصادی مهمی هم برای شما در پی خواهد داشت. به گزارش کانال اخبار سوریه امروز هر قدرت‌ها در حوزه نفوذ خود دست به بازاریابی می‌زنند و امریکایی‌ها خودشان اولین کشوری بودند که دو قرن پیش این مساله را مطرح کردند.

امریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران برای اعمال قدرت در حیات خلوت خودش ابزارهای کافی و لازم را در اختیار دارد و از دو دهه پیش تلاش گسترده و فزاینده‌ای کردند تا این ابزارها از دست ایران خارج شود. ۷ تریلیون دلار پول به این منظور تخصیص دادند اما در نهایت طرفی نبستند. حمله به افغانستان، عراق، جنگ ۳۳ روزه، جنگ‌های متعدد علیه باریکه غزه، شکل‌دهی جریان‌های تروریستی در عراق و سوریه، فتنه‌های متعدد در لبنان، چراغ سبز به سران ریاض برای حمله به یمن و مهمتر از همه این مسائل، تحریم‌های کمرشکن علیه کشورمان همه و همه به این منظور بود تا دوستان ایران را به زمین زده و دستان بلند کشورمان در منطقه را قطع کند.

هر چند تا به امروز امریکایی‌ها در این مساله توفیقی نداشته‌اند و با هر اقدام ضدایرانی آن‌ها، مستشاران ایرانی با قدرت و درایت وارد میدان شده و در همان جاده مرگی که امریکایی‌ها برای نابودی کشورمان طراحی کرده‌ بودند، نهایت بهره را برده و نه تنها امریکایی‌ها را از میدان به در کردند، بلکه موفق شدند در این مسیر جای پای کشورمان را در جای جای منطقه مستحکم‌تر کنند. اگر دو دهه پیش عبدالله اردنی از شکل‌گیری هلال‌شیعی سخن می‌گفت، امروز ما شاهد بدر کامل ایرانی هستیم، چرا که در این بدر کامل، بخش عمده‌ای از دوستان اهل سنت ما قرار دارند که خود نقش عمده‌ای در میدان عمل بازی می‌کنند.

سخنان رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه نشان داد که این بدر کامل امروز به حیات خلوت ما تبدیل شده و ضرورت دارد که آرام آرام در میدان‌های دیگری هم پای بگذاریم. درجا زدن پشت این مرزها بدون شک محدودیت می‌آورد، کما اینکه اگر ما سال‌ها پیش از مرزها خارج نشده بودیم و به لبنان و سوریه گام نگذاشته بودیم امروز از این قدرت برخوردار نبودیم.

منبع: اخبار سوریه

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *