سیاست خارجی مسکو درباره خاورمیانه …

دمیتری ترنین مدیر مرکز کارنگی مسکو است.اخیراً وی در کنفرانس سالانه مرکز کارنگی خاورمیانه شرکت کرد و در آن سیاست های روسیه در خاورمیانه را تشریح کرد.

دمیتری ترنین مدیر مرکز کارنگی مسکو است. اخیراً وی در کنفرانس سالانه مرکز کارنگی خاورمیانه شرکت کرد و در آن سیاست های روسیه در خاورمیانه را تشریح کرد.
او در مصاحبه اش بر این موضوع تاکید کرده است که:

روسیه امروز، اتحاد جماهیر شوروی نیست که بخواهد با آمریکا رقابت کند
آمریکا حضور و نفودش را در منطقه کاهش داده، که این می تواند به نفع روسیه باشد.

دور کردن ایالات متحده از موقعیت پیشرو در خاورمیانه فراتر از ظرفیت روسیه است و نگه داشتن منطقه در حوزه نفوذ خود فراتر از منابع روسیه است.
دیمیتری ترنین در بخش دیگری از این گفتگو اصول سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه را ترسیم کرده است که به نظرم جالب و مهم است:

اول . همیشه به نفع خود عمل کنید. سعی نکنید دیگران را اصلاح کنید یا الگوی خود را به تمامی کشورها یا منطقه تحمیل کنید.

دوم .روسیه اساساً یک قدرت منفرد است. برای همیشه دوست کسی نباشید یا با کسی بیگانه نشوید. روابط بین الملل بسیار روان است و دشمن امروز می تواند متحد فردا باشد و برعکس.

سوم .حفظ ارتباطات کارآمد با تمام طرف های ذیربط در داخل کشورها و منطقه ، از جمله با کسانی که ممکن است یکدیگر را دشمن فانی تلقی کنند.

چهارم . همیشه عزم و اراده ، تعهد به دوره و قدرت خود را نشان دهید. قدرت خام بسیار در خاورمیانه ارزش دارد.

پنجم .ایدئولوژی و ارزشهای والای اخلاقی مورد تاکید اروپا و آمریکا را فراموش کنید: خاورمیانه، منطقه ای است که برای واقع گرایی کلاسیک ساخته شده است.
ششم . منابع خود را با دقت مدیریت کنید ، روسیه تنها می تواند در صورتی رقابت کند که هدفمندتر و باهوش تر از رقبا یا رقیبان خود باشد.

منبع: شامات

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *