بحران خلیج فارس: ورای دکترین کارتر

در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۰ ، رئیس جمهور جیمی کارتر در مقابل کنگره ایالات متحده ایستاد و پیام سالانه خود را در ارائه داد. تحلیل اصلی آن: منطقه ای که اکنون توسط سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان مورد تهدید قرار گرفته است از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است.

در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۰ ، رئیس جمهور جیمی کارتر در مقابل کنگره ایالات متحده ایستاد و پیام سالانه خود را در ارائه داد. تحلیل اصلی آن:

منطقه ای که اکنون توسط سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان مورد تهدید قرار گرفته است از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است: این منطقه بیش از دو سوم نفت صادراتی جهان را شامل می شود. تلاش اتحاد جماهیر شوروی برای تسلط بر افغانستان، نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی را به ۳۰۰ مایلی اقیانوس هند و نزدیک به تنگه هرمز رسانده است ، راه آبی‌ای که باید در آن بیشتر نفت جهان جریان یابد. اتحاد جماهیر شوروی اکنون در تلاش است تا یک موقعیت استراتژیک را تحکیم کند ، بنابراین تهدیدی جدی برای جریان آزاد نفت خاورمیانه محسوب می شود.

و هسته اصلی پاسخ کارتر: بگذارید موضع ما کاملاً واضح باشد: تلاش هر نیروی خارجی برای به دست آوردن کنترل منطقه خلیج فارس ، حمله ای به منافع حیاتی ایالات متحده آمریکا تلقی می شود و چنین حمله‌ای با هر وسیله ضروری دفع خواهد شد ، از جمله نیروی نظامی‌.

این بیانیه از آن زمان اغلب برای نشان دادن تعهد ایالات متحده برای تأمین منابع نفت از منطقه در برابر همه بازرگانان ذکر شده است. البته نفت مدتهاست که بخشی ضمنی و گاه آشکار از سیاست ایالات متحده در قبال منطقه خلیج فارس است. امروزه گفته می‌شود كه علت مستقیم یا غیرمستقیم حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، ایران بوده است.

اطمینان از انتقال نفت از خلیج فارس به وضوح به سود منافع ملی ایالات متحده است. این امر همچنان ادامه داشته است حتی اگر ایالات متحده ، حداقل در حال حاضر ، صادرکننده خالص هیدروکربن ها باشد و به دلیل نیازهای داخلی خود وابستگی عمیقی به تأمین نفت خلیج فارس ندارد. اما با توجه به ادغام اقتصاد جهانی و بازارهای نفتی ، خاموش شدن بخش عمده ای از این جریان های نفتی منطقه ای نه تنها به مشتریان آن نفت ، خصوصاً در اروپا و ژاپن ، بلکه همچنین به ایالات متحده آسیب می رساند. حداقل ، افزایش بهای جهانی نفت که قبلاً در چند روز گذشته اتفاق افتاده است ، به شدت بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت.

دکترین کارتر واقعاً چه می‌گوید؟ اما در حالی که ایالات متحده نمی تواند نسبت به پیامدهای کامل بحران کنونی بی تفاوت باشد ، تعهد به اقدام نظامی بخشی از دکترین کارتر نیست. در حقیقت آمریکا با موقعیتی مانند وضعیت فعلی روبرو نشده است. دکترین کارتر تنها یک هدف داشت، بیان آشکار که جریان نفت مهم است و باید اتحاد جماهیر شوروی را متوقف کرد.

منبع: مرکز مطالعات خلیج فارس

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *