سومین مناظره دموکرات‎ها برگزار شد

سومین مناظره دموکرات‎ها صبح روز جمعه در شهر هوستون تگزاس برگزار شد. در این دور از مناظرات، ۱۰ نفر حضور داشتند.

چه خبر بود؟

سومین مناظره دموکراتها صبح روز جمعه در شهر هوستون تگزاس برگزار شد.

چه کسانی بودند؟
در این دور ۱۰ نفر حضور داشتند: جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، کمالا هریس، پیت بوتیجج، اندرو یانگ، خولیان کاسترو، بتو اورورک، ایمی کلوبوچار و کوری بوکر
در دو مناظره قبلی ۲۰ نفر حضور داشتند. شرط حضور در مناظره سوم، حداقل ۲ درصد رای در چهار نظرسنجی ملی جدید و حداقل ۱۳۰ هزار نفر کمک کننده مالی از دست کم ۲۰ ایالت بود.

تولسی گابارد، نماینده هاوایی در مجلس نمایندگان، که حد نصاب دوم را داشت ولی به خاطر معیار اول نتوانست شرکت کند، به عدم شفافیت حزب دموکرات در جمع‌بندی معیارها نقد دارد.

چه گفتند:
سوالات مناظره با برنامه بیمه درمانی آغاز شد و بحث اصلی بین بایدن، سندرز و وارن بود که جزو شعارهای اصلی‌شان است.
نژادپرستی دومین سوال بود که کاسترو، یانگ و بوکر به خاطر لاتین، آسیایی و سیاهپوست بودن محور اصلی پاسخ به این سوال بودند. بوکر به «نژادپرستی سیستماتیک» در آمریکا و تبعیض‌های مختفل به ویژه تبعیض محیط زیستی انتقاد داشت.
در بخش دوم، سوالات رنگ و بوی سیاست خارجی گرفت و بحث اصلی جنگ تجاری با چین بود.
هیچ کدام از نامزدها نگاه خوبی به چین ندارند، ولی به جنگ تعرفه‌ای ترامپ هم انتقاد دارند. جمع‌بندی نظرات نامزدها این بود که باید با بهبود روابط با متحدان سنتی، ائتلافی برای مهار اقتصاد چین تشکیل داد.

جنگ افغانستان همین روزها ۱۸ ساله شد. سوال دیگر سیاست خارجی این بود که آیا نیروهای آمریکایی را سال اول ریاست جمهوری خارج می‌کنید یا در طول دوره مدیریت؟ سوال اصلی از وارن بود که معتقد بود باید همان سال اول و بلافاصله سربازان را از آنجا خارج کرد، چون مساله افغانستان اساسا راه حل نظامی ندارد.

ادامه بحث با سایرین به سمت عراق رفت و اینکه آیا خروج آمریکا از افغانستان، باعث تکرار تجربه تشکیل داعش در عراق خواهد شد یا نه. در واقع، هیچکدام از نامزدها پاسخ قاطعی نداشتند.

در بخش پایانی مهمترین سوال، مدارس دولتی و شرایط مدارس و معلمان بود. سندرز که نگاه سوسیال دموکرات دارد، با وضع معلمان شروع کرد که حقوق اندکی دارند و باید دو یا سه شغل داشته باشند تا اموراتشان بگذرد. وارن هم از تجربه معلم بودن خودش گفت و به شرایط معلمان انتقاد داشت. او معتقد است بودجه آموزش عمومی باید به طور شفاف به مدارس دولتی و عمومی برسد.

موقعیت‌های خاص
– اندرو یانگ که یک کارآفرین است در صحبت مقدماتی‌اش گفت من و شما باید بدانیم نمی‌شود روی دولت و سیاستمداران حساب کنیم و باید خودمان دست به کار شویم. هر خانواده‌ای که فکر می‌کند می‌تواند با ۱۰۰۰ دلار در ماه، کار موثری بکند همین الان در سایت من ثبت نام کند. من به ۱۰ خانواده به مدت یک سال، ماهیانه ۱۰۰۰ دلار خواهم داد.

– کاسترو در موضوع بیمه، مچ بایدن را گرفت و چند بار تاکید کرد که «همین دو دقیقه پیش این حرف را زدی، فراموش کردی؟!»
– در موضوع اسلحه، بتو اورورک در دفاع از طرحش برای جمع‌آوری اسلحه‌های نظامی AK-47 و AR-15 صحبت تاثیرگذاری داشت و جمعیت را به هیجان آورد.

– کمالا هریس با چند کنایه به ترامپ و تشبیه او به جادوگر شهر اوز تلاش کرد تاثیرگذار باشد، اما هر چه پیش رفت، کمتر جذاب بود و خنده و تشویق حاضران هم کم شد.
– در بخش نهایی وقتی بایدن شروع به صحبت کرد، چند نفر معترض در میان حضار شروع به شعار دادن کردند، ولی محتوای شعارشان در پخش تلویزیونی مفهوم نبود. در نهایت نیروهای امنیتی این افراد را از سالن خارج کردند.

برنده‌ها و بازنده‌ها
بایدن که همچنان پیشتاز نظرسنجی‌هاست، در نیم ساعت اول مسلط و جنگنده بود؛ اما هر چه پیش رفت، تپق‌ها و اشتباهاتش افزایش یافت و تا حدودی کلافه کننده شد. به همین دلیل احتمالا مثل دو مناظره قبل با کاهش رای روبرو شود.
الیزابت وارن، کوری بوکر، اندرو یانگ و تا حدودی کاسترو توانستند برنده‌های اصلی و تاثیرگذار این شب باشند.
البته صحبتهای اورورک درباره اسلحه هم موثر بود و احتمالا به صورت موقت جایگاهش را ارتقا دهد، ولی در مابقی موضوعات چندان قوی نبود.

گام بعدی چیست؟
چهارمین دور مناظره نامزدهای دموکرات ۱۵ اکتبر برگزار خواهد شد. دموکراتها جمعا ۱۲ مناظره تدارک دیده‌اند که ۶ مناظره در ۲۰۱۹ و ۶ مناظره در چهار ماه اول ۲۰۲۰ برگزار خواهند شد. انتخابات درون حزبی به تدریج و از فوریه، زمستان امسال، شروع می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آبان ۹۹ برگزار خواهد شد.

منبع: تبیین

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *