کنش انتخاباتی علی لاریجانی در انتخابات چهاردهم شامل یک توییت ابتدایی با نقشه مسیریاب به سمت پاستور، یک نطق ۵ دقیقه‌ای در ستاد انتخابات و یک توییت یک خطی دوپهلو است؛ این موارد در کنار آرایش و نحوه کمپین سازی بدنه سیاسی و رسانه‌ای همراه او، بیانگر نوعی دست پاچه‌گی و حاوی سه خطای راهبردی است. امری که با عقلانیت ادعایی سازگاری ندارد.

یک. اطمینان از پیروزی؛ لاریجانی فاتحانه وارد شد، درست مثل ۱۴۰۰. احتمالا تکیه او در هر دو دوره بر حمایت اصلاح طلبان و دوقطبی سازی با افرادی نظیر جلیلی است. لاریجانی اما سیاست ورزی اصلاح طلبان را به درستی نشناخته است. آنها در این سالها بیش از آنکه به دنبال برنده شدن باشند، دنبال بازنده نبودن هستند و تا اطمینان از پیروزی او نیابند، وارد نخواهند شد. انتظار لاریجانی برای حمایت آنها ممکن است خیلی طولانی شود. این اعتماد بی پشتوانه اگر بیانگر تعجیل نباشد، بی شک اضطرار را نمایان کرده است.

دو. انحصار رقابت با جلیلی؛ دولت زمینه ساز و دوگانه آن با دولت مداخله گر و قرار دادن جلیلی در مقابل خود، حکایت از آن دارد که لاریجانی و همراهان او به جای تلاش برای یافتن راه حل مسئله، با ساده سازی و ساره انگاری پیچیدگی مسئله رقابت را زدوده‌اند. یقینا اضلاع دیگری در این انتخابات خواهند بود که حتی ممکن است این دوگان را بلاوجه کنند. بی توجهی لاریجانی به این مهم، جنبه دیگری از تعجیل و دست پاچگی او را نمایان ساخته است.

سه. هدف‌گیری همزمان بخش‌های رای متضاد و متعارض؛ لاریجانی ۱۴۰۳، بر خلاف سه سال قبل، سبد رای واحدی را انتخاب نکرده و عجولانه بخش‌های متنوع و بعضا متعارض را برگزیده و در این راه از پیمودن مسیر پوپولیسم با آن ادبیات فاخر فیلسوفانه هم ابا نکرده است. این رفتار شلخته نشان می‌دهد، هرچند او پز ارتفاع گرفتن می‌دهد، اما در عمل حسابی فرود آمده و در حال دستبرد به سبد رای سید محرومان است. در حالی که از حل مشکلات اقتصادی‌ از مسیر عدالت سخن می‌گوید تا دل عدالتخواهان را برباید، همزمان از اهمیت رفع تحریم در دیپلماسی سخن می‌گوید تا از سبد آراء خاکستری بهره برد. به عبارت ساده‌تر او همزمان می‌خواهد رای رییسی و ظریف را یکجا به حساب خود واریز کند. این هدفگیری شلخته و ناپخته، تجلی دیگر تعجیل در رفتار انتخاباتی لاریجانی است.

به این موارد این نکته مهم را باید افزود که عرصه رقابت در محدوده مشارکت شکل می‌گیرد. امری که لاریجانی نسبت به آن هم التفات چندانی نداشته است. مضافا اینکه جناب آیت الله زاده‌ی داماد آیت الله! اذکروا موتاکم بالخیر. قداست شهید و طهارت خون او که بماند.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب