سطح تختِ سیاست؛ وقتی، همه می‎‌آیند…

  1. سیاست از جمله موضوعات و مفاهیم سخت و دشواری است که دستور کار ذهنی بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان بزرگ در طول تاریخ بوده است. بزرگترین فلاسفه یونان از جمله افلاطون و ارسطو در باب سیاست، اندیشه ورزی کرده و برای آن به چند و چون پرداخته اند.

۲٫ سیاست از جمله موضوعات ساده و قریبی است که بسیاری از مردم در مورد آن می‌اندیشند و به گفتگو می‌پردازند. در کوچه و بازار و سوپرمارکت تا تاکسی و مهمانی و گپ و گفت دوستانه، سیاست راه یافته و به فراخور هوای هر جمعی، جای خود را در میان حرف‌ها باز می‌کند.

۳٫ این فاصله بین #پردازندگان_سیاست، ما را به این سوال می‌کشاند که «به راستی “سیاست” چیست؟» و «به چه کسی می‌توان  عنوان “سیاسی” اطلاق کرد؟» شاید در مرتبه اول به هرکسی که کمی در خصوص این تیپ موضوعات حرف می‌زند و می‌نویسد با تسامح بتوان سیاسی گفت. یا حتی کسی که در رویدادهای سیاسی شرکت می‌کند.

۴٫ سیاست و سیاست‌ورزی همانطور که در دو بند اول ذکر شد دامنه وسیعی از مخاطبان و کنشگران را در بطن خود دارد. از اندیشمند استخوان‌خرد کرده سیاست تا راننده و #فروشنده_سیاسی. اما آیا می‌توان برای سیاست شؤون خاصی درنظر گرفت که این لباس فقط برازنده افراد معدودی باشد؟ طبیعتا جواب مثبت است. سیاست نیز به مثابه یک حوزه علمی – عملی، متخصصان خاص خود را دارد و آدم‌های خودش را می‌طلبد. برای این حوزه و حرفه، هر کسی لایق نیست و نمی‌تواند بار آن را بردارد. 

۵٫ ایران در این روزها در حال نظاره ثبت نام افرادی است که خود را برای یکی از سنگین‌ترین و دشوارترین عرصه‌های سیاست یعنی حکومت‌داری لایق دیده‌اند. با دیدن این حجم از ثبت نام و در عین حال یادآوری پیچیدگی‌های سیاست و سیاست‌ورزی، دو گمانه به ذهن می‌رسد؛ یکی آن که در این سال‌ها این تعداد زیاد از آدم‌ها برای این عرصه دشوار آموزش دیده و تربیت شده‌اند و دیگر آنکه سطح سیاست کمی فِلَت و تخت شده که افراد زیادی توانایی عرض اندام در این حیطه را پیدا کرده‌اند.

۶٫ با نگاهی به سابقه و عملکرد غالب این افراد و نبود #فرایندهای_کادرساز و نیروساز قوی در کشور، مشخص می‌شود، گمان دوم به صواب نزدیک‌تر است. در این حالت، افراد با دست کم گرفتن سیاست خود را واجد ویژگی‌های لازم دانسته و با این توهم به آوردگاه‌های مبارزات انتخاباتی کشیده می‌شوند. از این رو باید منتظر هزینه بالایی برای بالا کشیدن این سطح و عین حال فهماندن آن به افراد ثبت نام کننده باشیم. معضلی که در تجارب بیرونی با هزینه‌هایی به مراتب کمتر رفع می‌گردد.

پ.ن: در سطح صاف و تخت سیاست، همه جور آدم را می‌توانیم بیابیم. از کارگر سیاست تا پیمان‌کار و کارفرمای آن. البته فیلترهای اولیه وزارت کشور تا حدی از ورود مبتدی‌ها و کارآموزها جلوگیری می‌کند اما سطح ورود آن آنقدری نیست که مانع جدی‌ای برای #کارآموزان_حرفه‌ای ایجاد کند.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب