یک نگاه تشکیلاتی به آرایش انتخاباتی پیش رو

۱- حادثه اخیر برای رئیس جمهور عزیز ملت بسیار گرانبار و تأثرانگیز بود. خواه از جایگاه خبرویت و فقاهت نگاه کنیم یا از زاویه رئیس دستگاه اجرایی کشور، این رفتن ضررهای زیادی را به همراه داشته است. اما اگر از منظر تشکیلاتی و جریانی به این اتفاق نظر کنیم، بُعد دیگری از این خسارت برای ما روشن می‌شود.

۲- خسارت تشکیلاتی و جریانی شهادت آقای رئیسی اولا برای جریان اصولگرایی است اما جریان اصلاح طلب نیز از خسارت آن بر کنار و مصون نبوده و نیست. از جمله خسارات این ضایعه، ناآمادگی و عدم تجربه اندوزی کافی ظرفیت جوان مدیریتی‌ای بود که رئیسی- با ریسکی که برای دولت خود خرید-به کار گرفته بود. به عبارتی افرادی که از مدیریت جز به مدیریت کل و سپس مقامات کلان رسیده بودند فرصت کمی یافتند تا پخته شوند و بتوانند در آینده مدیریت کشور نقش‌های بهتری ایفا کنند.

۳- جریان اصلاح طلب هم که مدت‌هاست قوه تربیت و به کارگیری نیرویش خفته و از کار افتاده است نیز نه تنها این فرصت سه ساله را غنیمت نشمرد بلکه در آستانه انتخاباتی قرار گرفت که عملا چهره جدید و قابل قبولی برای معرفی به عرصه ریاست جمهوری نمی‌تواند ارائه کند. بر این اساس در هر دو جریان اصلی شاهد خبری شدن کاندیداتوری افرادی هستیم که پیش از این بارها برای این آوردگاه معرفی شده بودند. 

۴- با توجه به وضعیت فعلی انتخابات و نیز با نگاهی به نحیف شدگی تشکل‌ها و ناپختگی قوه مدیریتی ایشان در رؤوس هر دو جریان(تحول خواهان با محوریت زاکانی؛ پایداری‌ها و طیف‌هایی از دولت با محوریت بذرپاش یا فتاح؛ اعتدالیون با محوریت آذری جهرمی و اصلاح طلبان و کارگزاران با محوریت محسن هاشمی) به نظر می‌رسد دولت آینده باید دولتی باشد که فرصت و توان تشکل‌یابی و پختگی مدیران آینده نظام را فراهم آورد تا با گذشت دهه آینده(دو دوره ریاست جمهوری احتمالی فرد منتخب)، کشور که الان به گزینه های +۶۰ رسیده است در آن دوره  به گزینه‌های +۷۰سال و نحوه ارائه ایشان به جامعه نرسد!
۵- از این رو بنظر می‌رسد شخصیت اصلی دولت آتی باید چهره‌ای آزموده، پخته، مردمی، دارای توان اجرایی و هماهنگ با سیاست‌های نظام و رهبری و دارای روحیه جوانگرایی باشد تا اولا چرخه‌ای که توسط آیت‌الله رئیسی ضرب گرفته بود از ضرب نیفتد و هم فرصتی که برای مدیران جوان فراهم شده بود و پنجره ای که بر روی ایشان باز شده بود، ناظر به آینده بسته نگردد. 

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب