بوی نسل شقایق پیچید

نشریه علمی-تخصصی بازاریابی سیاسی- شماره سوم، پاییز و زمستان ۱۳۹۶

۴۰ سالگی، مبعث انقلاب

«… حتی إذا بَلَغَ أشُدَّهُ و بَلَغَ أربعینَ سَنةً قال ربِّ أوزِعنی أن أشکُرَ نِعمَتَک الّتی أنعمتَ علَیَّ و علی والدَیَّ و أن أعمَلَ صالحاً ترضاهُ…» (أحقاف: ۱۵)

«… تا آن‌گاه که به رشد کامل خود، چهل‌سالگی، برسد بگوید پروردگارا بر دلم بیفکن تا نعمتی را که به من و به پدر و مادرم ارزانی داشته‌ای، سپاس گویم و کار شایسته‌ای انجام دهم که آن را خوش داری…»

*****

مولوی در یکی از حکایات مثنوی معنوی ماندگارش، از قول پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به تاجر دايم‌الضرری که از او رهنمود می‌خواهد می‌فرماید برو در کار خود تأنّی و صبر پیشه کن چرا که از روی عجله دست به معامله می‌زنی:

که تأنّی هست از رحمان یقین ؛ هست تعجیلت ز شیطان لعین

و برای اقناع او از عمل خداوند شاهد می‌آورد که پروردگار آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید اگرچه قادر بود که با اراده و امر عالی‌ خود در یک لحظه این آفرینش را پی افکند:

با تأنّی گشت موجود از خدا ؛ تا به شش روز ایم زمین و چرخ‌ها

ورنه قادر بود کاندر یک نفس ؛ از عدم پرّان کند پنجاه کس

اما قصد خداوند از این تأنّی و صبر و تدریج، تعلیم ما بندگان است که هر آنچه را طلب می‌کنیم باید همین روال آهسته و پیوسته را مراعات کنیم؛ چنان‌که انسان نیز با گذر زمان و درس‌آموزی از تجربه‌هایش و نظر به عمل و عاقبت پیشینیانش به کمال می‌رسد:

آدمی را اندک اندک آن همام ؛ تا چهل سالش کند مرد تمام

این تأنّی از پی تعلیم توست ؛ که طلبْ آهسته باید بی‌سُگُست

*****

و دهه‌ی فجر امسال به استقبال ۴۰ سالگی انقلاب مردمی اسلامی‌مان می‌رویم. انقلابی که مردم با درک و فهم نیاز زمانه‌شان و با هدف دینی‌تر کردن دنیای خود و انطباق بیشتر زندگی فردی و اجتماعی‌شان با معارف روشنگر اسلام رقم زدند و در مسیر حرکت خود به پایمردی بزرگان خود به میدان آمدند و راهبری امام‌شان را پذیرفتند؛ رنج کشیدند و شهید تقدیم کردند؛ تا این‌که وعده‌ی خداوند «أنّ الأرضَ یَرِثُها عبادیَ الصالِحون» (أنبیا: ۱۰۵) بر اینکه جهان را به بندگان صالح خویش می‌رساند، تحقق یافت و انقلاب اسلامی مردم به پیروزی رسید و تا امروز چهل‌سال را نَه سال‌به‌سال، که گام‌به‌گام، پیش آمده‌ایم. کاستی‌ها و ضعف‌ها و کارهای نکرده‌مان، کم نیستند ولی با اطمینان می‌گوییم که کارهای بزرگی هم انجام داده‌ایم؛ هم در سطح ملّی، هم در سطح منطقه‌ای، هم در جهان اسلام و هم در سطح جهانی. طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری به آینده امیدواریم، امیدوارتر از گذشته …

هسته‌ی بازاریابی سیاسی مرکز رشد تصمیم گرفته آغاز چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را با تقدیم بضاعت اندک علمی خویش پاس بدارد و به همین‌خاطر شماره‌ی سوم نشریه را به این موضوع اختصاص دادیم. با توجه به مأموریت بازاریابی سیاسی، هدف ما نگرشی علمی به راهی‌ست که انقلاب اسلامی به پایمردی مردم تا اینجا آمده‌ است. اگرچه هم امامان انقلاب و هم مردم، انتظاری بیش از این داشتند ولی واقعیت آن است که حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی در مواجهه با نظام سلطه‌ی جهانی، ناگزیر به آهستگی و پیوستگی خاصی دست‌یافته که در ابتدای همین نوشته از قول مولوی آن را «تأنّی» دانستیم؛ یعنی حرکت تدریجی مبتنی بر تفکّر ولی امیدوارارنه و هدفمند.

در این شماره تلاش‌های اعضای هیأت تحریریه در کنار همکاری گروهی از استادان و علاقمندان به بازاریابی سیاسی، ما را با دستی پُر به استقبال شما و ۴۰سالگی انقلاب اسلامی فرستاده است:

مقاله‌های متعددی در این شماره بر شناخت دیدگاه و مواضع بنیانگذار انقلاب اسلامی، امامقدّس‌سرّه و رهبری معظم انقلابمدّظلّه‌العالی و تحلیل آنها تمرکز داشته‌اند: «بازاریابی کلمه و امامان انقلاب؛ «کلمه»ها «حرف ها» دارند» از دکتر مصباح‌الهدی باقری‌کنی؛ «بازاریابی سیاسی و صدور انقلاب از دیدگاه حضرت امام؛ مدیریت تصویر واقعه‌ی تسخیر سفارت امریکا در تهران» از دکتر نادر جعفری؛ «صدور انقلاب؛ به بزرگی یک انقلاب؛ به فراموشی یک آرمان (وضعیت صدور انقلاب و الگوی معیار آن)» از سیدجواد حسینی؛ «بازاریابی سیاسی بین‌الملل و گفتمان انقلاب اسلامی» از حسن وکیل‌زاده؛ «روشنفکری در بند غرب باوری؛ ایستاده در باد» از دکتر سیدعلی علوی؛ «عصاي كليم‌الله در دست روح‌الله، بررسي آموزه‌هاي قيام موساي كليم در نهضت امام خمينيقدّس‌سرّه» از محمدامین باقری؛ «جمهورس اسلامی؛ آری؛ بررسی چهل‌سال انتخابات در نظام جمهوری اسلامی» از مهدی مشفق؛ و «اینجا دنیا است، صدای جمهوری اسلامی ایران» از امیرحسین رشیدی، از این‌دست مقالات هستند که می‌توان آنها را بازخوانی دیدگاه‌های امامان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از قلم نسل جوان‌تر پژوهشگران و البته با تأکید بر نگرش بازاریابی سیاسی است.

دو مقاله‌ی دیگر نیز با تمرکز بر برخی موضوعات شماره‌های قبلی نشریه و در تداوم آنها نگاشته شده‌اند: مقاله‌ی« منافقین یا فعّالان اجتماعی؛ کپی برابر اصل نیست!!» از دکتر مجتبی باباخانی؛ و مقاله‌ی «از طنز پروا نیست؛ تأملی در وجوه مختلف طنز مکتوب و نسبت آن با انقلاب اسلامی» از محمدمهدی حسین‌زاده. سه گزارش کارگاه نیز به‌عنوان مکمّل، خلأ مباحث تطبیقی و کاربردی‌تر نشریه را به‌خوبی پر کرده‌اند. کارگاه تجربه با دکتر سید جواد لاریجانی، با عنوان«از جماران تا کرملین» تجربه‌نگاری زندگی حرفه‌ای دکتر پیمان جبلّی، با عنوان «برون از مرز خبر … تا دیپلماسی عمومی و ‌فرهنگی» و دیدگاه‌های دکتر علی باقری با عنوان «اذان انقلاب به افق ظهور» از این نمونه‌ها هستند.

«بازاریابی سیاسی باکلاس» گزارشی از طراحی و ارائه‌ی نخستین درس در حوزه‌ی بازارایابی سیاسی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است که احتمالاً نخستین تجربه‌ از این‌دست در سطح دانشگاه‌های کشور به شمار می‌آید و می‌توان آن را با افتخار، گامی در مسیر مرجعیّت نام نهاد. برای بخش تازه‌ی «بازاریابی سیاسی ما» که تلاش دارد یک رفتار واقعی و نمایشگر رویکرد بازاریابی سیاسی ایرانی و اسلامی را بازتاب دهد، در این شماره مطلبی با عنوان «قصه یک عهد سیاسی…» را از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ و مبتنی بر موضع‌گیری دکتر احمد توکّلی برگزیده‌ایم تا نشانگر این تمایز در بازاریابی سیاسیِ موردنظر ما باشد.

و سرانجام باید به نمایندگی از همکارانم در هسته‌ی بازاریابی سیاسی بگویم که تلاش کردیم شماره‌ی سوم نشریه را بهتر از قبل و از دل و جان‌مان ساخته و پرداخته کنیم تا ارزشی شایسته‌ی شما خوانندگان ارائه نماییم. امیدواریم که این تحفه قبول افتد و در نظر آید.

سردبیر-نادر جعفری

برای خرید این شماره از نشریه اینجا را کلیک کنید.
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *