انتخابات,مکانیک یا ارگانیک؟

نشریه علمی-تخصصی بازاریابی سیاسی- شماره دوم، بهار و تابستان ۱۳۹۶

 بازاریابی سیاسی ارزش آفرین

«منّت خدای را عز و جل که … باران رحمت بی‌حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی‌دریغش همه جا کشیده … فرّاش باد صبا را گفته تا فرش زمرّدی بگسترد و دایه ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد؛ درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بَرگرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده … »

در شماره‌ی نخست بازاریابی سیاسی وعده کرده بودیم که با جدیّت پایِ کار باشیم و بر عهدی که با بکدیگر بستیم، بمانیم. قرارمان بود که تمام توان‌مان را به‌کار گیریم و تلاش کنیم تا آنچه را به‌عنوان نشریه‌ بازاریابی سیاسی خدمت شما ارائه می‌دهیم ارزشی در شأن شما داشته باشد. خودمان را مکلّف و مسؤول می‌دانیم برای همه‌ی شما خوانندگان، علاقمندان به موضوع بازاریابی سیاسی و همراهان مرکز رشد، ارزشی تازه و نو خلق کنیم «در لباسی که متکلّمان را به کار آید و مترسّلان را بلاغت افزاید».

و این، همان هدف نشریه است که هم دانش میان‌رشته‌ای بازاریابی سیاسی را در تطبیق با موضوعات و مسائل بومیِ ایرانی (تاریخی و معاصر) به‌کار گیرد و از این مسیر، اندکی بر این دانش بیافزاید؛ و هم مجموعه‌ای از دانشگاهیان و متخصصان علاقمندِ دانشی و عملیاتی به بازاریابی سیاسی را به‌واسطه‌ی این نشریه به هم پیوند بزند و شبکه‌سازی نماید. به همین خاطر در شماره‌ی دوم بازاریابی سیاسی به همّت دوستان هیأت تحریریه‌ی نشریه و همراهی برخی دیگر از اساتید و کارشناسان علاقمند، مجموعه‌ی زیر از مطالب را فراهم آورده‌ایم:

«بازار سیاست در اندیشه‌ی یک اسوه‌ی حسنه» و «درآمدی بر تبیین سیره‌ی آیت‌الله مهدوی کنیرحمه‌الله‌علیه از چشم‌انداز بازاریابی سیاسی» دو تلاش تطبیقی‌اند برای هویت‌یابی بازاریابی سیاسیِ ایرانی که مقاله‌ی نخست از نظرگاه پیامبر اعظمصلی‌الله‌علیه‌وآله به بازآفرینی بنیادها و ارزش‌ها پرداخته و مقاله‌ی دوم با مروری بر عملکرد یک فقیه سیاست‌مدار معاصر به این مهم دست زده است. مقاله‌ی «شايسته‌گزيني نامزدهاي رياست جمهوري …» عمدتاً به‌منظور تبیین رویکرد محصول‌محور در معرفی یک رئیس‌جمهور نمونه نوشته شده است و همین رویکرد تطبیقی با تمرکز بر بازاریابی رویداد و بازاریابی واقعه به تدوین مقاله‌ی «به بزرگی یک تسخیر و به فراموشی یک فرمانده» منجر شده که به‌خوبی فرصت‌ها و تهدیدهای حاصل از دو رویداد مهم در تاریخ انقلاب اسلامی یعنی تسخیر لانه‌ی جاسوسی ازیک‌سو و ربوده‌شدن یک فرمانده‌ی ایرانی توسط صهیونیست‌ها در لبنان را ازسوی دیگر مرور می‌کند. دو مقاله‌ی «سینما سیاست» و «طنز سیاسی و بازاریابی سیاسی در ایران» هم به‌خوبی تلاش‌ کرده‌اند مسیر شناسایی و خلق ارزش برای مشتریان و مخاطبان را با دو رسانه‌ی ارتباطی سینما و ادبیات (طنز) و اثرگذاری آنها را در بازاریابی سیاست نشان دهند. مقاله‌ی «بازار، سياست، نفت» نیز سعی در تطبیق مفاهیم بازاریابی سیاسی با رویداد مهم ملی‌شدن صنعت نفت ایران دارد و امید است به همت نویسنده‌ی محترم، این روند بدیع در شماره‌ّهای آتی نشریه نیز تداوم یابد. نوشته‌ی «معماران آمريکاي نوين -معماران انقلاب اسلامي …» عمدتاً دغدغه‌ی یکی از همیاران گرامی مرکز و نشریه و از کارشناسان علاقمند به این حوزه است که ضمن یادآوری بسیاری از وظایفِ پیشِ‌رو، ایده‌‌های پژوهشی قابل توجهی را در بر دارد. «از روانشناسی شناختی تا سیاست» گزارش کارگاه تجربه دکتر سیدکمال خرازی است که تجربه‌هایی گرانقدری از عمل و رفتار بازارگرایانه در سیاست را از زبان این معلم سیاست‌مدار با سابقه‌ی همکاری مستقیم با طیف متنوعی از رؤسای ‌جمهور و احزاب سیاسی عرضه می‌دارد.

دو بخش تازه را نیز از این شماره به نشریه افزوده‌ایم که به تداوم آن با حسن‌ظن و همراهی شما عزیزان امیدواریم: ابتدا بخش نظرگاه خوانندگان که این‌بار سه یادداشت از خوانندگان محترم نشریه را در بر دارد که هم ایده‌پردازانه‌اند و هم دلگرم‌کننده. حسن ختام نشریه از این شماره نیز صفحه‌ای خواهد بود باعنوان «بازاریابی سیاسی ما» که تلاش دارد یک رفتار واقعی و نمایشگر رویکرد بازاریابی سیاسی ایرانی و اسلامی را بازتاب دهد. برای این شماره، مطلب «صادقانه برای رئیس جمهور نوشتم» را از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌ی اخیر برگزیده‌ایم تا نشانگر این تمایز در بازاریابی سیاسیِ موردنظر هسته باشد.

و سرانجام باید به نمایندگی از هسته‌ی بازاریابی سیاسی بگویم که شماره‌ی دوم نشریه را از دل و جان‌مان ساخته و پرداخته‌ایم تا ارزشی شایسته‌ی شما خوانندگان ارائه نماییم. امیدواریم که این تحفه قبول افتد و در نظر آید.

سردبیر – نادر جعفری
برای خرید این شماره از نشریه اینجا را کلیک کنید.
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *