تعیین و رتبه بندی عوامل حیاتی موفقیت در بازاریابی سیاسی بر اساس مدل نیومن

حسین زاده، محمدمهدی(۱۳۹۳) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)

چکیدهکلیدواژه هامشاهده پایان‌نامه

انتخابات یکی از ارکان حکومت هایی است که بر مبنای دموکراسی اداره می شوند. نوع انتخابات، نحوه ی دخالت مردم در حکومت را تعیین می کند. مطالعه ی رقابت های انتخاباتی از منظر بازاریابی، موضوع بازاریابی سیاسی است؛ گرایشی نوپا که به تازگی در کشور ما رواج پیدا کرده است. بازاریابی سیاسی در تلاش است تا ارتباطی بلند مدت را میان رأی دهندگان و احزاب سیاسی، برای منفعت اجتماعی، تاسیس و حمایت کند و افزایش دهد. بنابراین اهداف بازیگران عرصه ی سیاست و سازمان ها با یکدیگر گره می خورد. از میان مدل های موجود در بازاریابی سیاسی، مدل نیومن(۱۹۹۴) یکی از کاملترین هاست. این مدل ۴ بخش عمده دارد: تمرکز، کمپین بازاریابی، کمپین سیاسی و نیروهای محیطی. این تحقیق بر آن است تا دو بخش تمرکز و کمپین بازاریابی را در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران به شیوه ی تحلیل مضمون، بررسی کند. دو بخش دیگر مدل، مورد نظر این تحقیق نیست چرا که بخش کمپین سیاسی اصولاً بر مبنای ساختار انتخابات در آمریکا تدوین شده و بخش نیروهای محیطی نیز شامل مؤلفه هایی است که قابلیت استفاده در شیوه ی تحلیل مضمون را ندارند. از میان کاندیداهای این انتخابات آقای حسن روحانی به عنوان فرد پیروز و آقای محمد باقر قالیباف به عنوان نفر دوم انتخاب شده اند و با نمونه گیری از سخنان ایشان، استراتژی ها، تمرکز، بخش بندی و مؤلفه های تصویرسازی هر دو کاندیدا بر مبنای مؤلفه های اقتباس شده از مدل، تعیین و رتبه بندی شده است.

بازاریابی سیاسی، انتخابات، پروپاگاندا، کمپین بازاریابی، استراتژی، بخش بندی، تصویرسازی

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *