شگردها و تاکتیک‌های نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات

بنیامین نتانیاهو برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود در انتخابات آتی کنست که در ۱۷ سپتامبر برگزار می‌شود شگردها و تاکتیک‌های جدیدی را به منظور پیشی گرفتن از رقبای خود اتخاذ کرده است.

بنیامین نتانیاهو، به رغم شش هفته مذاکره با احزاب و نیروهای سیاسی چنانکه انتظار می‌رفت، موفق به فراهم آوردن یک اکثریت پارلمانی و به تبع آن تشکیل یک دولت ائتلافی نشد و کنست در ٢٩ مه ۲۰۱۹ در برابر این بن‌ بست سیاسی به انحلال خود رای داد. این نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی است که نتایج انتخابات پارلمانی به تشکیل ائتلاف و دولت نمی‌انجامد و برگزاری انتخاباتی دیگر را اجتناب ناپذیر می‌کند.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال واگذار کردن اوضاع به ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتس» است. از سوی دیگر، حمایت از حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق این رژیم نیز در حال افزایش است.

بر اساس تحقیقی که نشریه صهیونیستی «کان» انجام داده، در پی تحولات سیاسی اخیر و بسته شدن لیست‌های انتخاباتی، در حال حاضر ائتلاف «آبی و سفید» بزرگترین حزب در رژیم صهیونیستی با ۳۰ کرسی بوده این در حالی است که لیکود با ۲۹ کرسی در جایگاه دوم قرار دارد. از این رو نتانیاهو با اتخاذ شگردها و تاکتیک های متعدد به دنبال این است که در انتخابات آتی کنست که قرار است در ۱۷ سپتامبر برگزار شود، از رقبای خود پیشی بگیرد.

مهم‌ترین شگردها و تاکتیک‌های انتخاباتی نتانیاهو

۱٫ اتخاذ سیاست تهاجمی

نخستین شگرد انتخاباتی نتانیاهو برای سبقت گرفتن از رقبای خود اتخاذ سیاست تهاجمی است. نتانیاهو که از جانب رقبای انتخاباتی خود به بزدل و ترسو معروف است تصمیم گرفته است سیاست تهاجمی را در پیش بگیرد. در همین راستا آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اخیرا در واکنش به تهدیدات بنیامین نتانیاهوعلیه حزب الله لبنان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به سگی تشبیه کرد که فقط پارس می‌کند.

نتانیاهو برای خنثی کردن تبلیغات رقبای خود بعد از حمله به پایگاه آمرلی عراق ویدئویی تبلیغی منتشر کرد که تلویحاً حمله رژیم صهیونیستی به عراق را تأیید می‌کند. این ویدئو بخشی از سخنرانی نتانیاهو در جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد را شامل می‌شود. این اقدام نتانیاهو با مواضع دو ماه پیش او متفاوت است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی دو ماه گذشته به طرز عجیبی از اظهارنظر درباره مسائل مرتبط با تنش بین تهران – واشنگتن خودداری می‌کرد، اما اخیراً برای تقویت جایگاه خود در انتخابات آتی، تصمیم گرفته تهدیدات و اتهامات علیه ایران و محور مقاومت را از سر بگیرد.

۲٫ تلاش برای انضمام شهرک‌های کرانه باختری

دومین تاکتیک انتخاباتی نتانیاهو تلاش برای گرفتن چراغ سبز از دونالد ترامپ جهت انضمام شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی است. در همین راستا پایگاه «تایمز آو اسرائیل» طی گزارشی تأکید کرد که «پس از موافقت رئیس جمهور آمریکا با انضمام بلندی های جولان به رژیم صهیونیستی، نتانیاهو امیدوار است که تا پیش از انتخابات در سپتامبر سال جاری آمریکا تصمیم مشابهی درباره شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری بگیرد.»

این پایگاه به نقل از چند مقام اسرائیلی تأکید کرده که نتانیاهو می کوشد که در این مسیر از اظهارات «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی، و نیز «جیسون گرینبلات»، نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، استفاده کند. پیش از این فریدمان در مصاحبه به «نیویورک تایمز» گفته بود که در شرایط خاصی اسرائیل حق دارد که بخشی از کرانه باختری و نه احتمالا همه آن را برای خود نگه دارد. در حقیقت نتانیاهو می‌کوشد که تلاش‌هایش تا پیش از انتخابات پیش‌روی رژیم صهیونیستی به نتیجه برسد تا بتواند از آن همچون برگ برنده‌ای در انتخابات استفاده کند.

۳٫ دعوت از پوتین برای سفر به تل‌آویو

سومین شگرد انتخاباتی نتانیاهو دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای سفر به سرزمین‌های اشغالی است. در همین زمینه حزب لیکود اخیرا پوستری بزرگ از عکس نتانیاهو در کنار پوتین از ساختمان مقر خود در تل‌آویو آویخت و روی آن نوشت: «نتانیاهو، در سطحی دیگر.»

نزدیکان نتانیاهو تأکید می کنند که این اقدام او با هدف جلب یک میلیون رأی مهاجران روس صورت می‌گیرد که به صورت سنتی رأیشان را به حزب «اسرائل بیتنا»، به ریاست «آویگدور لیبرمن» می دهند که رقیب سرسخت نتانیاهو و عامل اصلی ناکامی وی در تشکیل دولت است.

همچنین رسانه‌های صهیونیستی خبر داده‌اند که نتانیاهو شهرداری بیت المقدس را تحت فشار قرار داده تا هرچه سریع تر پروژه ساخت نماد یادبود کشتگان جنگ لنینگراد در جنگ جهانی دوم را به پایان برسند تا بتواند در ایام تبلیغات انتخابات کنست آن را افتتاح کند. در حقیقت نتانیاهو تصمیم دارد که برای این مراسم از ولادیمیر پوتین دعوت کند.

۴٫ تلاش برای دیدار با پادشاه بحرین

چهارمین شگرد انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، تلاش برای دیدار با حمد آل‌خلیفه، پادشاه بحرین است. در همین راستا پایگاه خبری «ایلاف» به نقل از یک مقام بلندپایه تأکید کرد که نتانیاهو اخیرا هیئتی از سه مقام امنیتی را به بهانه اطلاع دادن یک خطر امنیتی به مقامات بحرین، عازم منامه کرده است. او گفت که این هیئت تمایل نتانیاهو برای سفر به منامه در ماه اوت را با «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» درمیان گذشته اما پادشاه بحرین این درخواست را رد کرده و گفته که «هنوز زمان برای چنین دیداری مناسب نیست.» در حقیقت هدف نتانیاهو در این بازه زمانی استفاده تبلیغاتی از این دیدار برای انتخابات آتی کنست است که در ۱۷ سپتامبر برگزار می شود.

علاوه بر آن نتانیاهو تصمیم دارد تا پیش از برگزاری انتخابات به چند کشور مهم مانند هند، ژاپن و مصر هم سفر کند و دفتر وی هماهنگی برای این سفرها را آغاز کرده است.

۵٫ انتقال سفارتخانه‌های چند کشور به بیت‌المقدس

پنجمین تاکتیک انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، انتقال سفارتخانه‌های چند کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس است. از این‌رو، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال مذاکره با سفارتخانه های چند کشور برای انتقال دفاتر سفارتشان به بیت‌المقدس است.

اسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که در پی دستیابی به جانشینی نتانیاهو در ریاست حزب لیکود است اعلام کرده که وزارتش ۱۵ میلیون دلار برای این کار اختصاص داده تا ساخت و سازهای لازم برای سفارتخانه‌های جدید در بیت المقدس ساخته شود. تل‌آویو می‌خواهد برای کشورهایی که چنین کاری کنند مشوق هایی را در نظر بگیرد که شامل سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی این کشورها می شود.

منابعی در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی گفته اند که هندوراس و السالوادور دو کشوری هستند که حاضر به انتقال سفارتشان به بیت المقدس شده اند به این شرط که تل‌آویو در کشورهایشان سفیر تعیین کند. شایان ذکر است از زمانی که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که سفارتش را به قدس منتقل می کند، گواتمالا تنها کشوری است که اعلام کرده مسیر آمریکا را پیش خواهد گرفت و حتی برزیل با وجود وعده های فراوان به افتتاح وابسته بازرگانی در بیت المقدس بسنده کرد.

منبع: راهبرد معاصر

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *