انتخابات و حکمرانی اثربخش

دکتر نریمان: انتخابات با روند فعلی کانالی برای انتقال پیام های رادیکال شده است که موجب تعمیق گسل ها و شکاف های اجتماعی و غلبه مشارکت رأی سلبی و انفعالی برای کشور خواهد شد.

چهلمین نشست تخصصی هسته بازاریابی سیاسی با سخنرانی آقای دکتر سعید نریمان، در روز بیست و ششم تیر ماه برگزار شد. در این نشست مدیر گروه سیاسی و اجتماعی اندیشکده حکمرانی شریف به بیان برخی نکات پیرامون طرح تحقیقاتی اندیشکده درباره نظام انتخابات کشور پرداخته و ضمن بیان تاریخچه مفصل از انتخابات و تحلیل آن، آمارهای کمی در مورد میزان مشارکت در انتخابات، بررسی شکاف نسلی و غیره ارائه نمودند. در پایان نیز مطالبی را درباره ویژگی های انتخابات خوب و کارویژه های انتخابات در شرایط فعلی بیان کردند.

در ابتدای جلسه این پژوهشگر حوزه انتخابات، نکاتی را پیرامون طرح تحقیقاتی گروه خود در باب «انتخابات و حکمرانی اثربخش» بیان نمودند. در این طرح اندیشکده حکمرانی شریف، در چهار حوزه نظام سیاسی، نظام انتخابات، نظام تحزب و نظام نظارت، پژوهش انجام گرفته است. به عنوان نمونه در نظام انتخابات، تحلیل تاریخی، نظام های انتخاباتی، ادبیات نظام انتخابات، انتخابات فعلی و مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مولف کتاب «نهاد انتخابات و حکمرانی اثربخش» در بخش دیگری از سخنان خود براساس تحقیقات اندیشکده، تاریخچه انتخابات در جمهوری اسلامی را به صورت مفصل تشریح نمودند. تا انتخابات ریاست جمهوری دوم در سال ۱۳۶۰، منازعه در ماهیت نظام سیاسی بوده و در ریاست جمهوری ششم با جدی شدن رقابت های انتخاباتی، منازعات درون گفتمانی آشکار می شود. در انتخابات ریاست جمهوری دهم، شکاف سیاسی موجود تبدیل به شکاف اجتماعی شده و در انتخابات مجلس دهم، سیاست تحریم انتخابات به مشارکت هدفمند تغییر می کند.

در ادامه آقای دکتر نریمان ضمن ارائه آمار کمی در مورد میزان مشارکت در انتخابات، ایرادات روندی آن را نیز تبیین کردند. نمودارها و آمارهای ارائه شده درباره شکاف نسلی ادوار مختلف مجلس، میانگین سنی نمایندگان مجلس، روند اجتماعی نمایندگان و نرخ تغییر نمایندگان بوده که توسط دکتر نریمان و حاضرین در جلسه بحث و بررسی شد. نکاتی نیز پیرامون ایرادات روندی انتخابات همچون افزایش گسل های اجتماعی، قطبی شدن امر سیاسی و اجتماعی و امنیتی شدن انتخابات مطرح گردید.

 سپس مدیر گروه سیاسی و اجتماعی اندیشکده شریف مطالبی را درباره ویژگی های انتخابات خوب و کارویژه های انتخابات در شرایط فعلی یادآور شدند. ایشان مواردی همچون گردش نخبگان به صورت مسالمت آمیز و آرام، رها شدن انباشت نیروهای متخاصم و ایجاد امنیت روانی و اجتماعی را از جمله مولفه های انتخابات خوب دانستند. در مورد ویژگی ها و پیامدهای انتخابات در شرایط فعلی نیز به صورت انتقادی اظهار داشتند که انتخابات نتایجی مانند رفراندوم برای اصل نظام، کانال انتقال پیام های رادیکال، تعمیق گسل ها و شکاف های اجتماعی و غلبه مشارکت رای سلبی و انفعالی برای کشور داشته است.

 در انتها نیز پس از ذکر ایرادات فرآیندی انتخابات کشور، نشست به صورت گفتگوی دوطرفه پیش رفته و دکتر نریمان به پرسش و پاسخ با حاضرین پرداختند. قواعد سیال نظام انتخاباتی، تداخل کارکردهای حاکمیتی و حزبی، انتخابات به مثابه مرگ و زندگی و مشکله های شورای نگهبان، از جمله ایرادات فرآیندی انتخابات هستند که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفتند.

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *